نان یک بار دیگر گران شد

جهان صنعت نیوز: افزایش قیمت نان به عنوان یک کالای استراتژیک معمولا با اثرات اجتماعی خاصی همراه است. به این دلیل برخی از مواقع مسئولان تلاش می کنند افزایش این کالای مهم را بدون سرو صدا و در قالب بخش نامه هایی به نانوایی ها و فعالان حوزه نان عملیاتی کنند. حالا به نظر می رسد که نان یک بار دیگر گران شد.

در تازه‌ترین تحولات مربوط به قیمت نان افزایش افزایش ۲۵ درصدی بربری و ۱۶ درصدی تافتون طی دو سال گذشته راشاهد بوده ایم. این در حالی است که برخی از عوامل پخت و توزیع نان به نوبه خود با افزودن برخی از خدمات خودخواسته و یا با ادعای ارائه نانی با کیفیت تر نسبت به همکاران خود، درصد مشخصی علاوه بر قیمت های رسمی از مشتریان دریافت می کنند.

اما دیروز اتحادیه نانوایان سنتی تهران با انتشار اطلاعیه‌ای، نرخ انواع نان با گندم یارانه‌ای از ابتدای مهر ۹۸ را به طور رسمی یک بار دیگر اعلام کرد.

 

بیشتر بخوانید: 

براساس اطلاعیه فوق، در حال حاضر قیمت نان لواش گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت تافتون گردان با وزن چانه ۱۴۰ گرم ۳۰۰ تومان، قیمت بربری ساده با وزن چانه ۵۱۰ گرم ۱۰۰۰ تومان،‌ قیمت تافتون سنتی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان و قیمت تافتون خراسانی با وزن چانه ۲۳۰ گرم ۵۵۰ تومان اعلام شده است.

لازم به ذکر است که نان بربری نسبت به نرخ سال ۹۶ قبل حدود ۲۵ درصد و قیمت تافتون سنتی حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت داشته است.

زنجیره تولید نان شامل چند بخش است که هر سال به طور رسمی در ایستگاه اول به اسم خرید تضمینی گندم، دولت در دفاع از کِشت گندم در سرزمین از کشاورزان صورت می دهد اما معمولا افزایش قیمتی که پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در مورد خرید تضمینی گندم است، مورد عمل واقع شده و همین موضوع تبدیل به افزایش قیمت آرد می شود که در کنار هزینه های جانبی باید لحاظ شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 50575
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا