فرمان خودرو در دست مذاکرات؛ داستان کاهش قیمتها ادامه دار شد

قیمت خودرو در ادامه روند نزولی خود، تحتتأثیر سیگنالهای مثبت از مذاکرات و کاهش تقاضا، بار دیگر کاهش یافت. پیشفروش خودروسازان و فضای انتظاری خریداران نیز این افت قیمت را تقویت کردهاند.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو روز گذشته در حالی با افت قیمت در برخی مدلهای داخلی روبهرو شد که نرخ دلار در بازار آزاد کاهش پیدا کرد و طلا هم نوسان محدودی داشت. این در حالی است که بسیاری از خریداران، در پی تقویت سیگنالهای مثبت از مسیر مذاکرات سیاسی و انتشار اخبار ضدونقیض از آینده توافقات، در موقعیت انتظار باقی ماندهاند. به باور تحلیلگران، این فضای احتیاط و کاهش میل به خرید در کنار افت نرخ معاملات، مهمترین عواملی است که به عقبنشینی قیمت خودرو طی روزهای اخیر دامن زده است.
از سوی دیگر، افزایش عرضه از مسیر طرحهای فروش خودروسازان نیز وزن قابلتوجهی در تعدیل قیمتها داشته است. عرضه در قالب پیشفروش فوری، که در هفتههای اخیر با حجم بیشتری در دستور کار ایرانخودرو و سایپا قرار گرفته، باعث شده تا بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی، خرید از بازار آزاد را به تعویق بیندازند؛ موضوعی که در عمل، به کاهش دست به نقدی تقاضا در بازار دامن زده و زمینه افت بیشتر قیمتها را فراهم کرده است.
ایرانخودرو؛ بر مدار کاهش، دنا مسیر خود را جدا کرد
در خانواده ایرانخودرو، کاهش قیمت همچنان غالب بود. تارا اتوماتیک V4 با افت ۵ میلیون تومانی به قیمت ۱۱۴۵ میلیون تومان رسید و تارا دندهای V1 نیز به ۹۴۵ میلیون تومان عقب نشست. در این میان، تنها دنا پلاس EF7 توربو ۶ دنده با رشد ۱۰ میلیون تومانی، مسیر متفاوتی را پیمود و به ۱۰۴۰ میلیون تومان رسید. دیگر مدلها از جمله پژو ۲۰۷، رانا پلاس و سورن پلاس عمدتاً بدون تغییر یا با افتی اندک در بازار ظاهر شدند.
سایپا؛ افت آرام در مسیر رکودی بازار
در بین محصولات سایپا نیز نشانههای رکود همچنان پررنگ است. کوییک LGX دندهای با کاهش ۵ میلیون تومانی، به ۵۱۰ میلیون تومان رسید و اطلس G دندهای نیز با افت مشابه، در محدوده ۶۱۵ میلیون تومان تثبیت شد. سایر مدلهای سایپا از جمله شاهین و ساینا، روز گذشته تغییر قیمتی نداشتند و در همان نرخهای پیشین معامله شدند.
لینک کوتاه :