xtrim

بنادر ایران و روسیه در مسیر اتصال لجستیکی

امروز (۳ اردیبهشت) وزارت حمل‌و‌نقل روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه برای ایجاد انجمنی از شرکت‌های کشتیرانی و بنادر دو کشور به توافق رسیده‌اند.

جهان صنعت نیوز، وزارت حمل و نقل روسیه پس از دیدار دیمیتری زورف، معاون وزیر حمل‌و‌نقل روسیه و سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گزارش داد که روسیه و ایران برای ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های کشتیرانی و بنادر دو کشور به توافق رسیده‌اند.این نشست در چارچوب آماده سازی و برگزاری کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی روسیه و ایران برگزار شد.

توافق ایجاد یک کنسرسیوم (انجمن) از شرکت‌های کشتیرانی روسیه و ایران و بنادر روسیه و ایران حاصل شده است. قرار است مذاکراتی بین این شرکت‌ها و بنادر در ماه می‌ (اردیبهشت ماه) در ماخاچ قلعه (یکی از بنادر روسیه در دریای کاسپین) انجام شود.هفته گذشته نیز الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه، در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که متخصصان روسیه هم اکنون در ایران حضور دارند و در حال کار روی پروژه راه آهن رشت-آستارا هستند.

شاخه غربی کریدور شمال-جنوب حلقه مفقودی خط ریلی رشت-آستارا را دارد که پس از گذشت ۲۵ سال از ارائه این کریدور، گام های راهبردی برای احداث آن برداشته شده است.از طرفی، همکاری‌های حمل و نقل هوایی ایران و روسیه نیز گسترش پیدا کرده به طوری که در بهمن ماه سال گذشته رئیس آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه دیمیتری یادروف با اشاره به تعمیر و نگهداری تعدادی از هواپیماهای مسافربری این کشور در ایران گفته بود که کیفیت کار شرکت‌های ایرانی در این زمینه عالی است.
۹ فروردین امسال نیز در راستای اجرای ماده ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و بهره برداری حداکثری از فرصت های ناشی از توافق نامه کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به‌ویژه روسیه، مسیر پروازی کارگو (حمل بار) از فرودگاه سردارجنگل رشت به فرودگاه مسکو به صورت رسمی شروع به کار کرد.

سازمان‌های بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل

براساس تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان منطقه آزاد انزلی با شرکت هواپیمایی اطلس، در این مسیر پروازی دو فروند هواپیمای آنتونوف ۲۶، با قابلیت حمل ۶ تن بار به ازای هر فروند، محصولات تولیدی کشور را به مقصد روسیه صادر می کنند.

براساس ماده ۲۱ متن معاهده ایران و روسیه که در دی ماه ۱۴۰۳ به امضای رئیس‌جمهور دو کشور رسید، طرف‌های متعهد همکاری در زمینه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و ترکیبی و نیز آموزش متخصصان در زمینه حمل و نقل را گسترش خواهند داد که بر کریدور شمال-جنوب تمرکز دارد.

از طرفی، طرف‌های متعاهد از هماهنگی نزدیک در سازمان‌های بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل حمایت خواهند نمود، بین نهاد‌های اجرایی در زمینه حمل‌ونقل و شرکت‌ها همکاری سودمند متقابل ایجاد خواهند کرد و مشارکت آن‌ها را در رویداد‌های بین‌المللی صنعت حمل‌ونقل تسهیل خواهند نمود.

کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با هدف اصلی ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران شکل گرفت که در واقع مسیر سنتی و دریایی کانال سوئز را دور می‌زند.اعضای اصلی این کریدور ۷۲۰۰ کیلومتری ایران، روسیه و هند هستند که می‌تواند هزینه و زمان گذر کالای کشورهای اوراسیا را به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد نسبت به مسیر سنتی کانال سوئز کاهش دهد.
بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، حجم تجارت بین کشورهای عضو این کریدور در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۵۰ میلیارد دلار بوده‌است. پیش‌بینی می‌شود که با توسعه زیرساخت‌ها و تسهیل فرآیندهای گمرکی، این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد.خاطرنشان می‌شود در سند برنامه هفتم توسعه، دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی تا پایان این برنامه به دولت تکلیف شده که بخش عمده آن از کریدور شمال-جنوب محقق می‌شود.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 506271
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *