انفجار مهیب در بندر شهید رجایی؛ شریان اقتصادی ایران در آتش!

آتشسوزی و انفجار مهیب در بندر شهید رجایی، دومین بندر بزرگ کانتینری منطقه، زنگ بحران کالایی و اقتصادی را برای ایران به صدا درآورد.
فاطمه محمودیفر- جهان صنعت نیوز: بندر شهید رجایی ایران در جایگاه دوم بزرگترین بنادر کانتینری منطقه بر اساس ظرفیت TEU با ظرفیت ۶ میلیون کانتیر است. انفجار هولناک روز گذشته در این بندر استراتژیک، یکی از مهمترین شریانهای تجاری ایران را لرزاند؛ بسیاری از کالاهایی که در اسکله بوده است و از بین رفته کالاهای اساسی بوده است و ممکن است کشور برای تامین کالاهای اساسی در روزها و ماه های اینده به مشکل بخورد. سوال اینجاست که تبعات اقتصادی این حادثه چه خواهد بود؟ درباره این موضوع با یکی از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه که تمایل نداشت نامش ذکر شود، گفتوگویی انجام دادیم که میخوانید:
آتشسوزی در قلب تجارت ایران؛ چه چیزی سوخت؟
ابعاد این حادثه هنوز به طورکلی مشخص نشده که به چه صورت است ، اما در این بنادر و انبارها هر قسمتی مختص به یک کالا است . مثلا کالاهای خوراکی، کالاهای مصرفی، کالاهای با دوام کمتر یا بیشتر، کالاهای خطرناک هرکدام در قسمتهای مختلف بندر نگهداری میشوند. باتوجه به اینکه این بندر یکی از بزرگترین بنادر ایران محسوب میشود، همهی قسمتهای بندر آسیب ندیده است؛ آن قسمتی که مربوط به مواد شیمیایی و ذخیره موشکی بوده است دچار این حادثه شده است و عوامل شیمیایی باعث انفجار بوده است و این مواد معمولا نباید در انبار باقی بماند، زیرا در درجههای بالا این مواد قابلیت اشتعال دارند و نگهداری آنها دچار مشکل میشوند و کانتینرهای آنها باید در دسترس باشند؛ لذا بهنظر نمیرسد که کالاهای اساسی تحت شعاع این حادثه قرار گرفته باشد به طوریکه بخواهیم درمورد این موضوع نگرانی داشتهباشیم.
چون کالاها با دستهبندی حساس، نیمهحساس، کالاهای ضروری، کالاهای انباری قرار گرفته است و چون کل اسکله و بندر منفجر نشدهاست و ظاهرا امروز مجددا دستور پهلوگیری کشتیها را دادهاند، بنظر میرسد عمق این انفجار به اندازهای نبودهاست که بخواهد تمام تجهیزات را نابود کند.
شعلههای بندر شهید رجایی؛ یک هشدار جدی برای اقتصاد
اتفاقی که دیروز در شهید رجایی رخ داد، فقط یک حادثه صنعتی نیست؛ این یک هشدار جدی به کل سیستم اقتصادی کشور است که نشان میدهد هر بیثباتی لجستیکی، میتواند با سرعتی باورنکردنی تمام شریانهای اقتصادی را درگیر کند. آیندهای پر از ابهام و بحران در کمین است و زمان برای مقابله با تبعات این فاجعه حیاتیتر از همیشه شده است.
شرکتهای بیمه زیر آوار خسارت
میزان برآورد خسارات به شرکتهای بیمه به این بستگی دارد که این شرکتهای بیمه بینالمللی باشند یا داخلی؛ باتوجه به اینکه ایران از لحاظ کشتیرانی هم تحت تحریم است، ما نمیدانیم این شرکت ها را چه کسی بیمه کردهاست. یک زمانی بیمه لویدز انگلستان تمام محمولههای دریایی را بیمه میکرد ولی بعد از جریان تحریمها دیگر این اتفاق رخ نداد. بعد از آن بیمه های داخلی این شرکتها را بیمه میکردند؛ اما بیمههای داخلی توان این را ندارند که بتوانند این حجم از خسارت را پرداخت یا جبران کنند و شاید باید منابع دیگری مثل اداری،کانتینتری، محموله، ساختمانی را هم درنظر گرفت و هنوز برای برآورد این خسارت خیلی زود است. اصولا شرکتهای بیمه حدودا ۶ ماه بعد از حادثه برای کارشناسی و برآورد مبلغ خسارات اقدام میکنند.
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانلینک کوتاه :