بازار خودرو در پیچ مذاکرات؛ عقبگرد قیمتها در دومین هفته اردیبهشت

بازار خودرو در دومین هفته اردیبهشت با ادامه رکود، کاهش تقاضا و افت نسبی قیمتها، تحتتأثیر انتظارات سیاسی و نوسانات ارزی، مسیر نزولی را دنبال کرد.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو ایران در هفتهای که گذشت، همچنان در مسیر نزولی حرکت کرد. دادههای قیمتها در روزهای ششم تا دهم اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان میدهد کاهش نرخ دلار و سیگنالهای سیاسی ، همچنان سایه خود را بر روند قیمتها انداختهاند. بررسیها حاکی از آن است که برخلاف بازارهای موازی، بازار خودرو همچنان درگیر رکود و احتیاط معاملهگران باقی مانده است.
آغاز هفته با تردید و عقبنشینی خریداران
مذاکرات غیرمستقیم، بازار را در حالت انتظار نگه داشت
در شروع هفته دوم اردیبهشت، بازار خودرو شاهد نوسانات منفی بود. افت قیمتها در مقایسه با هفته پایانی فروردین، همچنان ادامه داشت و فضای معاملاتی در وضعیت تعلیق قرار گرفت. به گفته فعالان بازار، خبرهای غیررسمی از ادامه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا، سطح عدم اطمینان را بالا برده و موجب شده بسیاری از خریداران و فروشندگان برای انجام معامله دست نگه دارند. همزمان، روند نزولی نرخ ارز در ابتدای هفته نیز به کاهش تقاضا و افت معاملات دامن زد.
نیمه هفته در سایه سکون
ثبات نسبی دلار، بازار خودرو را بیتغییر گذاشت
در میانه هفته، با وجود افزایش قیمت در بازارهای ارز و فلزات گرانبها، بازار خودرو واکنشی به این تحولات نشان نداد. بررسیها نشان میدهد ثبات قیمتی در بیشتر مدلها حاکم بود و این سکون، بیشتر از آنکه ناشی از تعادل عرضه و تقاضا باشد، حاصل انتظار برای روشن شدن چشمانداز سیاسی بود. فعالان بازار معتقدند که امیدواری به نتایج مذاکرات، مانع از واکنش هیجانی بازار خودرو به تحولات بازار ارز شده است.
پایان هفته با کاهش دستهجمعی قیمتها
رکود، چسبندگی قیمتها را شکست
در پایان هفته، بازار خودرو با افت بیشتر قیمتها مواجه شد. کاهش ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومانی در برخی مدلها از جمله تارا اتوماتیک، شاهین G اتوماتیک و اطلس دندهای، نشاندهنده عقبنشینی فروشندگان برای جذب تقاضای محدود است. در حالی که ریزش قیمتها در بازارهای موازی سریعتر اتفاق افتاد، بازار خودرو با تأخیر و احتیاط بیشتر وارد مسیر کاهش شد.
ایرانخودرو؛ افت تارا و ثبات نسبی در دیگر مدلها
در میان محصولات ایرانخودرو، بیشترین کاهش قیمت مربوط به تارا اتوماتیک V4 بود که با افت ۱۵ میلیون تومانی، به ۱.۰۱۰ میلیارد تومان رسید. دنا پلاس توربو اتوماتیک EF7 نیز با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به ۱.۱۸۰ میلیارد تومان رسید. رانا پلاس و پژو پارس سال XU7P نیز به ترتیب ۱۰ و ۱۰ میلیون تومان افت را تجربه کردند.
در سوی دیگر، برخی مدلها همچون تارا دندهای V1، دنا پلاس توربو ۶ دنده، پژو ۲۰۷ (در نسخههای مختلف) و شاهین G دندهای بدون تغییر قیمت ماندند. تنها افزایش قیمت این هفته در سبد ایرانخودرو، مربوط به سورن پلاس XU7P بود که با رشد ۵ میلیون تومانی به ۷۱۵ میلیون تومان رسید.
سایپا؛ بیشترین افت قیمت اطلس و شاهین اتومات
در گروه سایپا، اطلس G دندهای با کاهش ۲۵ میلیون تومانی و ثبت قیمت ۵۹۰ میلیون تومان، بیشترین افت را تجربه کرد. شاهین G اتوماتیک نیز با کاهش ۲۰ میلیون تومانی، به ۹۸۰ میلیون تومان رسید. ساینا S دندهای هم ۵ میلیون تومان ارزان شد. در سوی مقابل، مدلهایی مانند شاهین G دندهای ESC، شاهین پلاس اتوماتیک و کوییک LGX دندهای در طول هفته بدون تغییر باقی ماندند.
اخبار برگزیدهخودرو
لینک کوتاه :