xtrim

خودروهای میلیاردی، خریداران ناامید؛ مرگ تدریجی بازار خودرو

بازار خودرو ایران به دلیل رکود معاملات، بی‌ثباتی سیاست‌گذاری و کاهش قدرت خرید مردم در بن‌بست روانی و اقتصادی فرو رفت.

جهان صنعت نیوز، بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های خود را تجربه کرد؛ دورانی پر از نوسان، رکود، وعده‌های ناتمام و بی‌اعتمادی خریداران.‌ نیمه نخست سال گذشته با افزایش میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها آغاز شد. پراید ۱۱۱ از ۲۵۰ به ۳۲۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دنده‌ای از ۵۸۰ به ۷۰۰ میلیون تومان رسید. اما با شروع پاییز، افت نرخ ارز و افزایش عرضه، روند نزولی آرامی به بازار تحمیل کرد و تا بهمن‌ماه، کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت‌ها رقم خورد.

رکود معاملات؛ انتظار به‌جای خرید

گزارش‌ها نشان می‌دهد حجم معاملات نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت. کاهش قدرت خرید، ترس از آینده اقتصادی و امید به واردات خودرو، خریداران را در لاک انتظار فرو برده است.

فروشندگان دو دل؛ آگهی زیاد، معامله کم

با وجود افزایش آگهی‌ها در سامانه‌های آنلاین، اکثر فروشندگان حاضر به فروش با قیمت‌های واقعی بازار نبودند و این رفتار، بازار را دچار بن‌بست قیمتی کرد.
علی‌رغم وعده‌های دولت، واردات خودروهای نو و کارکرده با تعرفه‌های سنگین و قیمت نهایی بالا، نتوانست تغییری در بازار ایجاد کند. خودروهای چینی مونتاژ داخل نیز با وجود تبلیغات و شرایط فروش، به‌دلیل قیمت بالا و هزینه نگهداری بالا، با استقبال محدودی مواجه شدند.

هزینه نگهداری؛ دغدغه‌ای تازه

در سال گذشته، قیمت قطعات یدکی به‌طور میانگین ۷۰ درصد افزایش یافت. خدمات پس از فروش نیز به‌ویژه برای برندهای چینی، با نارضایتی گسترده روبه‌رو شد؛ قطعات کمیاب، گران و گاه ناموجود بودند.
دولت از ابتدای سال وعده‌هایی همچون حذف قرعه‌کشی، واردات گسترده و افزایش تولید را مطرح کرد. اما بسیاری از این وعده‌ها محقق نشد و حتی تولید برخی خودروسازان نیز کاهش یافت. سیاست‌گذاری‌های نامشخص و عدم شفافیت در قیمت‌گذاری، فضا را برای سوداگران باز گذاشت.

آینده‌ای نه چندان روشن

بازار خودرو همچنان در وضعیت رکود به سر می‌برد. ثبات نسبی در قیمت‌ها مشاهده می‌شود اما رونق معاملاتی دیده نمی‌شود. اگر نرخ ارز کاهش یابد و وعده‌های دولت تحقق یابد، کاهش قیمت تا ۱۰ درصد در نیمه اول سال ۱۴۰۴ ممکن است. در غیر این صورت، رکود فعلی به سال جدید نیز کشیده خواهد شد.
در مجموع، بازار خودرو در سال ۱۴۰۳، آینه تمام‌نمای ضعف سیاست‌گذاری، عدم پاسخ به تقاضای واقعی و سردرگمی فعالان بازار بود. اصلاحات ساختاری و بازگشت اعتماد عمومی، پیش‌شرط خروج از این بن‌بست اقتصادی خواهد بود.

مهر

خودرو
شناسه : 508157
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *