از شاهین تا پژو؛ ناقصهایی که تحویل نمیشوند

بازگشت خودروهای ناقص به خودروسازی، بحران تأمین قطعه را دوباره شعلهور کرد.
جهان صنعت نیوز، در شرایطی که خودروسازان طی سالهای اخیر تلاش کرده بودند معضل مزمن تولید خودروهای ناقص را برطرف کنند، آمارها و گزارشهای رسمی از بازگشت مجدد این بحران حکایت دارد.
تولید ناقص در ایرانخودرو و سکوت سایپا
براساس گزارش ایرانخودرو به سازمان بورس، در نخستین ماه سال ۱۴۰۴، این خودروساز ۱۹۴ دستگاه خودروی ناقص تولید کرده است. هرچند سایپا و پارسخودرو گزارشی رسمی ارائه نکردهاند، اما اعتراض مشتریان به تأخیر در تحویل خودروهایی مانند شاهین، گواه روشنی بر ادامهدار بودن این معضل در سایر شرکتهاست.
آمارها نشان میدهد تیراژ تولید شاهین در فروردین ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد کاهش یافته است. همچنین کاهش ۱۷ درصدی در تولید خودروهایی چون تیبا، کوئیک و ساینا نیز ثبت شده است. تولید رانا بهطور کامل متوقف شده و تیراژ محصولات خانواده پژو نیز ۱۵ درصد افت داشته است. بخشی از این تغییرات به استراتژی تازه خودروسازان برای تمرکز بر محصولاتی چون هایما و چانگان مربوط است.
اعتراف رسمی به خودروهای ناقص
رضا حسینی، مدیر ارتباطات سایپا، با تأیید این موضوع اظهار داشت: «کسری برخی قطعات باعث تولید ناقص شده، اما قطعات در حال تأمین است و تا چند هفته دیگر خودروها تکمیل و تحویل داده میشوند.» او تأکید کرد که مشکل تنها مربوط به چند قطعه جزئی است و وعده تحویل سریع را داد.
دلایل بازگشت بحران
کارشناسان علت اصلی افزایش خودروهای ناقص را کمبود قطعه میدانند. این کمبود هم به کاهش تولید داخلی قطعه و هم به اختلال در واردات مربوط میشود. صنعت قطعهسازی کشور که خود با بحران مالی ناشی از بدهیهای انباشته خودروسازان مواجه است، توان کافی برای تأمین مستمر قطعات ندارد.
چالش ارزی؛ مانع واردات قطعه
در گذشته، تحریمها عامل اصلی کمبود قطعات وارداتی بودند، اما اکنون کارشناسان، محدودیتهای ارزی را مقصر میدانند. از نیمه دوم سال گذشته، خودروسازان با مشکلات شدید ارزی مواجه شدهاند که تأمین قطعات خارجی را با وقفه مواجه کرده است.
در چنین شرایطی، انتظار میرود شرکتهای خودروساز با شفافسازی بیشتر، ابعاد دقیق بحران را روشن کرده و توضیح دهند چرا علیرغم وعدههای قبلی، همچنان خودروهای ناقص در خطوط تولید و انبارها دیده میشوند.
منبع روزنامه همشهری
خودرولینک کوتاه :