خودروهای اروپایی با مبدا چین وارد ایران میشوند؛ ماجرا چیست؟

در پی تعویق مذاکرات ایران و آمریکا، بازار خودرو در آستانه جهش قیمتی قرار گرفته است.
جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در ایران در شرایطی قرار دارد که کوچکترین تغییرات در روند مذاکرات سیاسی میان ایران و آمریکا، مستقیماً بر قیمتها و رفتار معاملهگران تأثیر میگذارد. در حالی که گفتوگوهای دو کشور بار دیگر با تعویق مواجه شدهاند، برخی کارشناسان از احتمال جهش قیمتی در بازار خودرو خبر میدهند.
رکود و بلاتکلیفی در بازار خودرو
فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتوگو با اقتصادآنلاین تأکید کرد که بازار خودرو همچنان راکد است و خرید و فروش چندانی انجام نمیشود. به گفته وی، با وجود نوسانات اندک ارز و طلا، قیمت خودرو تغییر قابل توجهی نداشته و بازار در تعلیق به سر میبرد.
وی تصریح کرد: «مردم منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هستند و به همین دلیل نه برای خرید اقدام میکنند و نه فروشندگان بهراحتی وارد معامله میشوند.»
تجربه سال گذشته تکرار میشود؟
نادری با یادآوری تجربه سال ۱۴۰۳ گفت: «در سال گذشته نیز تا پیش از مهرماه بازار آرام بود، اما مجوز دولت به ایرانخودرو برای افزایش قیمت، موجب تغییرات ناگهانی در بازار شد. امسال نیز در صورت شکست مذاکرات، سناریوی مشابه تکرار خواهد شد.»
وی درباره پیامدهای شکست مذاکرات هشدار داد و گفت: «در صورت ادامه بینتیجگی گفتوگوها، واسطهها وارد بازار خواهند شد و قیمتها را دچار نوسان میکنند. تجربه نشان داده هر بار که فضا سیاسی ناپایدار شود، بازار خودرو قربانی نخست است.»
تهاتر نفت با خودروهای چینی؛ وابستگی اقتصادی ادامهدار
نادری به موضوع واردات خودرو نیز پرداخت و گفت: «اکنون حتی برندهای اروپایی که وارد کشور میشوند، از مبدا چین هستند. ما به چین نفت میفروشیم و در مقابل خودرو وارد میکنیم؛ در واقع در حال تهاتر نفت با خودرو هستیم.»
وی این سازوکار را غیرمنصفانه دانست و افزود: «اگر ایران امکان خرید مستقیم از برندهای اصلی را داشت، قیمت تمامشده برای مردم بسیار کمتر میشد، اما به دلیل نبود مراوده بانکی و محدودیتهای تحریمی، ناچار به همکاری با چین شدهایم.»
خودرولینک کوتاه :