تعلیق خودرو در روایت رکود؛ نوسان محدود قیمتها در هفته گذشته

در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت، بازار خودرو در فضای بلاتکلیف سیاسی و ثبات ارزی، نوسانات محدودی را تجربه کرد و اغلب مدلها بدون تغییر قیمت ماندند. در این میان، تنها تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اندکی رشد داشتند و دو مدل از گروه سایپا یعنی شاهین G اتوماتیک و اطلس G دندهای با افت قابلتوجهی همراه شدند.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴، تحتتأثیر فضای روانی ناشی از بلاتکلیفی مذاکرات ایران و آمریکا و ثبات نرخ ارز، نوسانات محدودی را تجربه کرد. برخلاف هفتههای گذشته که نوسانات شدیدتری بهویژه در محصولات ایرانخودرو به چشم میخورد، این هفته بازار با رفتاری آرام و متمایل به رکود همراه بود. در این میان، تنها تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ دندهای رشد اندکی را ثبت کردند، در حالی که در گروه سایپا، افت محسوس قیمت در اطلس G دندهای و شاهین اتوماتیک جلب توجه کرد.
آغاز هفته؛ انتظار سیاسی، بازار را در تعلیق نگه داشت
در روزهای ابتدایی هفته، فعالان بازار بر این باور بودند که انتظار برای روشن شدن نتیجه مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، که سایه آن بر تمامی بازارهای مالی کشور گسترده شده، عامل اصلی ثبات نسبی در بازار خودرو بوده است. همزمان، نرخ دلار در همان محدوده روزهای گذشته باقی ماند و بازارهای موازی چون طلا و سکه نیز تغییرات معناداری نداشتند. در نتیجه، بازار خودرو با کمترین نوسان ممکن آغاز به کار کرد و بسیاری از خریداران و فروشندگان ترجیح دادند بهجای معامله، در حالت انتظار باقی بمانند. این وضعیت موجب شد اغلب مدلهای داخلی بدون تغییر قیمت معامله شوند.
میانه هفته؛ واکنش خنثی به نوسانات ارزی
در روزهای میانی هفته، نرخ دلار با وجود برخی نوسانات جزئی در محدوده کف قیمتی روز قبل تثبیت شد و طلا و سکه عمدتاً تحت تأثیر بازارهای جهانی نوسان کردند. اما این تحولات، اثر ملموسی بر قیمت خودرو نگذاشت. بررسی قیمتها در روز ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت نشان میدهد که اغلب مدلها اعم از داخلی و مونتاژی تغییر محسوسی نداشتند. بازار خودرو همچنان بیرمق بود و مسیر روزهای گذشته را ادامه داد. برخی کارشناسان معتقدند در نبود عوامل محرک قوی از سمت دلار یا سیاست خارجی، قیمتها تنها نیمنگاهی به تحولات ارزی دارند و به همین دلیل تغییرات بهشدت محدود شده است.
پایان هفته؛ افت قیمت در چند مدل خاص
در روزهای پایانی هفته، بازار خودرو باز هم با رفتار محافظهکارانه همراه بود. بهجز چند مدل خاص در گروه ایرانخودرو و سایپا که کاهش اندکی را ثبت کردند، قیمتها در سایر مدلها ثابت باقی ماند. در ایرانخودرو، دنا پلاس اتوماتیک توربو ۱۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشت و قیمت آن به ۱۱۷۰ میلیون تومان رسید. در گروه سایپا نیز شاهین اتوماتیک با افت ۲۰ میلیونی به ۹۸۰ میلیون تومان رسید و اطلس G دندهای نیز با ۳۰ میلیون تومان کاهش، در محدوده ۶۳۰ میلیون تومان معامله شد. ثبات بازارهای ارز، طلا و سکه نیز به این روند دامن زد و بسیاری از فعالان بازار معتقدند که تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات سیاسی، بازار خودرو در همین وضعیت تعلیق باقی خواهد ماند.
نوسانات محدود در محصولات ایرانخودرو
در هفته گذشته، اغلب محصولات ایرانخودرو بدون تغییر قیمت در بازار معامله شدند. با این حال، تارا اتوماتیک V4 برخلاف روند عمومی بازار، با افزایش ۲۰ میلیون تومانی (معادل ۱.۸ درصد) مواجه شد و به ۱۱۲۰ میلیون تومان رسید. این در حالی است که مدل دندهای تارا، دنا پلاس ۶ دنده توربو، رانا پلاس، پژو پارس سال و سورن پلاس XU7P بدون تغییر قیمتی باقی ماندند. پژو ۲۰۷ دندهای و پانوراما دندهای نیز رشد جزئی ۵ میلیون تومانی را تجربه کردند. تنها مدلی که در میان محصولات ایرانخودرو افت قیمت داشت، دنا پلاس توربو اتوماتیک بود که با کاهش ۱۰ میلیون تومانی به نرخ ۱۱۷۰ میلیون تومان رسید.
افت محسوس در دو مدل سایپایی
در گروه سایپا، برخلاف ثبات اکثر مدلها، دو خودرو کاهش قیمت محسوسی را ثبت کردند. شاهین G اتوماتیک با افت ۲۰ میلیون تومانی (معادل ۲ درصد) به ۹۸۰ میلیون تومان رسید و اطلس G دندهای نیز با کاهش چشمگیر ۴.۵ درصدی، ۳۰ میلیون تومان از ارزش خود را از دست داد و در پایان هفته روی نرخ ۶۳۰ میلیون تومان ایستاد. سایر مدلها همچون شاهین دندهای ESC، شاهین پلاس اتوماتیک، کوییک LGX دندهای و ساینا S استاندارد بدون تغییر قیمتی معامله شدند که این وضعیت بازتابی از رکود معاملاتی و سردرگمی تقاضا در بازار سایپا بود.
اخبار برگزیدهخودرولینک کوتاه :