علت حادثه مرگبار پیست آزادی از نگاه مربی اتومبیلرانی

کارشناس، مدرس و مربی اتومبیلرانی که در پیست ورزشگاه آزادی حضور داشت میگوید که تعداد گاردیلها کم است و بالشتکها نیز به تعداد کافی وجود نداشت.
جهان صنعت نیوز، در جریان راند اول مسابقه سرعت ایران که روز جمعه در پیست اتومبیلرانی مجموعه آزادی برگزار شد، یکی از خودروهای مسابقهای از مسیر خارج شد و به برخی افراد حاضر در پیست برخورد کرد. متأسفانه در این حادثه تلخ، حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی کشورمان درگذشت.
محمود لاهرودی، کارشناس، مدرس و مربی اتومبیلرانی در مورد این حادثه گفت: اتفاق بسیار تلخی بود و همه ما از درگذشت یکی از اصحاب رسانه، عزادار هستیم. جزئیات این حادثه در حال بررسی است و تا روشن نشدن همه ابعاد قضیه نمیتوان اظهار نظر خاصی کرد.
رئیس پیشین کمیته آموزش فدراسیون با اشاره به استانداردهای سختگیرانه پیستهای مسابقه در جهان گفت: گواهیهایی که به پیستهای مسابقه داده میشود به ایمنی و نوع کاربری آنها بستگی دارد. هر مسابقه، مسئول ایمنی خاص خودش را دارد و او باید در موارد مختلف، پاسخگو باشد. هر مسابقه، یک رئیس برگزاری و یک رئیس ایمنی دارد.
مربی اتومبیلرانی ادامه داد: ورزشکار، ماشین، پیست، تماشاگران و مسئولین برگزاری، ۵ رکن اصلی ایمنی در یک مسابقه هستند که ایمنی گارد ریل، سقف تماشاگران و … نیز در این ۵ رکن قرار میگیرد.
مهمترین رکن ایمنی مسابقه
لاهرودی، گارد ریل را یکی از مهمترین ارکان ایمنی یک مسابقه معرفی کرد و یادآور شد: ایمنی گارد ریل یکی از مهمترین مواردی است که باید با دقت رعایت شود. گارد ریل استاندارد برای یک مسابقه باید ۴ موج (ردیف) باشد ولی در پیست آزادی فقط ۲ موج گارد ریل وجود داشت که این غیر استاندارد است.
قهرمان پیشین اتومبیلرانی ایران تاکید کرد: نکته مهم دیگر، بالشتکهایی است که باید جلوی گارد ریلها قرار میگرفت. این بالشتکها با عرض ۵۰ سانتیمتر و خاصیت ارتجاعی، ماشین را در صورت برخورد به پیست برمیگرداند. اصولا وظیفه گارد ریل، نگه داشتن این بالشتکهاست نه گرفتن ضربه و برخورد ماشینها.
لاهرودی تصریح کرد: روز مسابقه در پیست بودم. دیدم که بالشتکها را به انتهای پیست منتقل کردهاند. تذکر دادم که هنوز وقت داریم و آنها را در جای مناسب نصب کنند. در همین موقع یک ماشین به گارد برخورد کرد و من گفتم ممکن است حادثه دوم، خطرناکتر و بدتر باشد. اگر بالشتکها یا حتی چند ردیف لاستیک در کنار پیست بود، قطعا چنین اتفاقی نمیافتاد.
قهرمان اتومبیلرانی پیشکسوتان گفت: استارت مسابقات سرعت میتواند جزو پرحادثهترین نقاط پیست باشد چون ماشینها در فاصله بسیار کم کارشان را آغاز میکنند ولی کوچکترین ایرادی نمیتوان به رانندهای که برخورد کرده، گرفت چون هر حادثهای میتواند اتفاق بیفتد.
تسنیم
لینک کوتاه :