xtrim

سوت قطار رشت–آستارا به گوش می‌رسد

پروژه راه‌آهن رشت–آستارا به مراحل پایانی نزدیک شده و با تحویل زمین به طرف روسی، اجرای این مسیر کلیدی کریدور شمال–جنوب وارد فاز عملیاتی شده است.

جهان صنعت نیوز، پس از دو دهه انتظار، پروژه راه‌آهن رشت–آستارا، یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی و ترانزیتی کشور، گام نهایی را به‌سوی بهره‌برداری برمی‌دارد. این مسیر ریلی ۱۶۲.۵ کیلومتری که از رشت آغاز و تا مرز آستارا امتداد دارد، از منظر اقتصادی، ژئوپلیتیکی و لجستیکی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

اتصال ایران به قلب اروپا از مسیر شمال

پروژه رشت–آستارا به‌عنوان حلقه تکمیلی کریدور شمال–جنوب (NOSTRAC)، نقش کلیدی در اتصال ریلی ایران به قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا می‌کند. این کریدور مهم بین‌المللی با هدف کاهش هزینه و زمان حمل‌ونقل بین کشورهای جنوب آسیا و شمال اروپا طراحی شده است.

تکمیل این مسیر، مدت زمان حمل کالا از فنلاند به ایران را به ۱۲ روز کاهش می‌دهد—در حالی‌که حمل دریایی در همین مسیر، ۳۳ روز طول می‌کشد. همین مسیر از فنلاند تا پاکستان ۱۸ روز و تا هند ۲۰ روز زمان می‌برد، که تحولی بزرگ در لجستیک منطقه‌ای خواهد بود.

مشخصات فنی؛ پیچیدگی در دل طبیعت گیلان

این مسیر شامل ۹ ایستگاه در صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا بوده و دارای شیب طولی ۹.۳ در هزار و حداقل شعاع قوس افقی ۱۲۰۰ متر است. سرعت طراحی قطارهای مسافری در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.

با احداث یک تونل به طول ۱۹۶۰ متر و ۶۳ پل بزرگ به مجموع طول ۴۱ کیلومتر، این مسیر با وجود دشواری‌های طبیعی منطقه، گامی مهندسی‌شده برای عبور از موانع طبیعی محسوب می‌شود.

پیشرفت میدانی و همکاری با روسیه

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای تحویل ۱۴.۲ کیلومتر از اراضی تملک‌شده به شرکت روسی امضا شد و هم‌زمان مطالعات زمین‌شناسی پروژه نیز آغاز شد. دولت چهاردهم این پروژه را در اولویت قرار داده و شخص رئیس‌جمهور پیگیر مستقیم روند اجرای آن است.

استاندار گیلان نیز اعلام کرده که تاکنون حدود ۲۰ درصد از مسیر به پیمانکار روس تحویل داده شده و در دو ماه آینده، ۱۰ درصد دیگر نیز تحویل خواهد شد. تملک باقی‌مانده اراضی قرار است در مدت یک سال انجام شود تا بلافاصله پس از آن، عملیات ریل‌گذاری آغاز شود.

آثار اقتصادی، زیست‌محیطی و منطقه‌ای

با بهره‌برداری کامل از این پروژه، ظرفیت جابه‌جایی بار سالانه کشور تا ۱۵ میلیون تن افزایش می‌یابد؛ این امر ضمن کاهش بار حمل‌ونقل جاده‌ای و آلاینده‌های زیست‌محیطی، به رشد صنعت حمل‌ونقل ریلی و توسعه اقتصادی استان گیلان و دیگر مناطق شمالی کشور کمک خواهد کرد. همچنین این مسیر، به‌عنوان نقطه اتصال به راه‌آهن جمهوری آذربایجان، بستر مناسبی برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای فراهم می‌سازد.

مسکن
شناسه : 511592
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *