بازار خودرو در برزخ تردید؛ ثباتی شکننده زیر سایه انتظارات سیاسی

بازار خودرو در روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت با ثبات نسبی همراه بود؛ اغلب قیمتها در محصولات ایرانخودرو و سایپا تغییری نکردند و تنها در چند مورد مانند تارا اتوماتیک و کوییک LGX، تغییرات جزئی مشاهده شد. کارشناسان دلیل این ثبات را تعلیق تقاضا و انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات میدانند.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو در روز یکشنبه ۲۹ اردیبهشت در شرایطی ایستا و بدون تحرک جدی به کار خود ادامه داد؛ بازاری که نه نشانی از فشار سمت تقاضا دارد و نه سیگنالی قطعی از سمت عرضه. فعالان بازار معتقدند علت اصلی این ثبات نسبی، انتظار برای روشنشدن تکلیف مذاکرات سیاسی در سطح منطقهای و فرامنطقهای است؛ بهویژه در شرایطی که اخبار ضدونقیض از روند گفتوگوهای هستهای و احتمال احیای توافقات قبلی، فضای پیشبینیناپذیری را بر بازارها حاکم کرده است.
در همین حال، روند افزایشی نرخ ارز که در سایر بازارهای موازی چون طلا و سکه نیز انعکاس یافته، تاکنون به بازار خودرو سرایت نکرده است. کارشناسان این سکون را نه ناشی از ثبات واقعی، بلکه محصولی از کاهش شدید حجم معاملات و رکود فراگیر میدانند. همزمان، سیاستهای خودروسازان در حوزه فروش، از جمله پیشفروش گسترده محصولات سایپا، بخشی از تقاضای بازار آزاد را به سمت عرضه کارخانهای هدایت کرده و به تعمیق رکود در سطح بازار آزاد انجامیده است. مجموع این عوامل باعث شده بازار خودرو به نقطهای از سکون برسد که هرگونه تغییر در متغیرهای سیاسی یا سیاستگذاری میتواند آن را به سرعت دچار نوسان کند.
ایرانخودرو؛ کاهش قیمت محدود در میان ثبات گسترده
در سبد محصولات ایرانخودرو، اکثر مدلها در بازار روز یکشنبه بدون تغییر قیمت معامله شدند. تنها دو محصول این شرکت کاهش اندک قیمت را تجربه کردند. تارا اتوماتیک V4 با ۵ میلیون تومان کاهش، به ۱ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان رسید. همچنین پژو ۲۰۷ دندهای نیز با افتی مشابه، به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان معامله شد. سایر مدلها از جمله تارا دندهای V1 با ۹۲۰ میلیون، دنا پلاس توربو اتوماتیک با ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون، و رانا پلاس با ۷۴۵ میلیون تومان، بدون تغییر نسبت به روز گذشته در بازار باقی ماندند.
سایپا؛ کوییک معکوس کشید
در سمت سایپا نیز شرایط مشابهی حاکم بود. اغلب محصولات این شرکت بدون تغییر قیمت باقی ماندند؛ از جمله شاهین G اتوماتیک با نرخ ۹۷۰ میلیون، شاهین G دندهای ESC با ۹۰۰ میلیون، ساینا S استاندارد با ۵۰۰ میلیون، و اطلس G دندهای با ۶۳۰ میلیون تومان.
تنها استثنا در این فهرست، کوییک LGX دندهای بود که با افزایش ۵ میلیون تومانی، به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان رسید. این افزایش محدود را برخی کارشناسان به تغییرات مقطعی در میزان موجودی و سفارشگذاری برخی نمایشگاهها نسبت میدهند، نه به تغییر بنیادی در سمت تقاضا یا سیاستهای قیمتی.
اخبار برگزیدهخودرو
لینک کوتاه :