احمد مازنی: مردم تهران وضعیت خوبی ندارند

جهان صنعت نیوز: حجت الاسلام احمد مازنی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز با بیان اینکه مهاجرت به حواشی در اثر بالارفتن بهای اجاره نشینی در تهران رخ داده است، اظهار داشت: درصورتی که مهاجرت معکوس به شهرستان ها  یا شهرهای اطراف تهران منجر به به دست آوردن شغل بهتر و شرایط زندگی بهتری شود، استقبال می کنیم. اما اگر بالعکس شود، مساله ساز است. او به طور خلاصه معتقد است که مردم تهران وضعیت خوبی ندارند. 

متاسفانه دولت هم این موضوع را رها کرده است و این رهاسازی این بخش باعث می شود که وقتی مردم نتوانند در محیط های مناسبی زندگی کنند، درنتیجه دچار یاس و سرخوردگی می شوند و در بلند مدت مسایل اجتماعی دیگری در پی خواهد داشت.

وی افزود: مثلا وقتی خانواده ای ناچار شود برای جبران هزینه های زندگی به شهرهای اطراف برود، ناچار است به شهرهای بزرگ رفت و آمد کند. این رفت و آمد موجب فرسایش جسمی و روانی می شود. از سویی ارزش و کرامت انسانی آسیب می بیند.

مازنی با بیان این که زندگی درحاشیه ها هم به دلیل کمبود امکانات به لحاظ اجتماعی و فرهنگی اصلا شایسته مردم کشور ما نیست، عنوان کرد: معتقدم که وزارت کشور باید به صورت جدی برای حل این مساله ورود کند. بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه از لحاظ کنترل نرخ تورم  اقدامات موثرتری را انجام دهند.

عضو فراکسیون امید گفت: اگر در این بررسی ها مشخص شود که این موضوع ناشی از خلا قانونگذاری است، به مجلس ارجاع بدهند و اگر مساله سیاستگذاری است که باید سریع تر اقدام کنند و این وضعیت را مدیریت کنند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات با اشاره به ایجاد مسایل اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی گفت: در ارتباط با آسیب های اجتماعی مقام معظم رهبری نگاه ویژه ای دارند که در شورای عالی آسیب های اجتماعی  که در محضر خود ایشان تشکیل جلسه می شود و مقامات ذی ربط در این جلسه حضور دارند، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: از دستور کارهای اولویت دار این شورا موضوع فقر و حاشیه نشینی در سراسر کشور است. همزمان در وزارت کشور، شورای اجتماعی تشکیل می شود که در این شورا هم دستگاه های مختلفی شرکت دارند.

مازنی تصریح کرد: مساله تهران تصوری است که نسبت به این شهر وجود دارد. اکثریت نمایندگان مجلس، تهران را یک شهر برخوردار می دانند. نمایندگان شهرستان ها وقتی بحثی از مشکلات تهران مطرح می شود، واکنش منفی نشان می دهند و حتی می گویند که مالیات تهران باید خرج شهرستان ها شود. درحالی که واقعیت این است که مشکلات تهران نه تنها کمتر از شهرستان ها نیست، بلکه بیشتر هم هست. ازجمله دربحث حاشیه‌نشینی شرایط ما در تهران واقعا بهتر از شهرستان های دیگر نیست. من فکر می کنم مجلس باید تمام قد با مجمع تهران همراهی کند.

وی افزود: تهران پیشانی ایران است و آثار حاشیه نشینی، فقر، اعتیاد و معضلات اقتصادی کشور، در تهران هم نمود داخلی دارد و هم بین المللی. اگر در این زمینه هزینه ای شود، درواقع هزینه برای کل کشور است. ضمن اینکه امکانات در برخی مناطق تهران حتی از حداقل هایی که برای شهرستان ها داریم، کمتر است.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: واقعیت این است که مردم تهران چندان وضعیت خوبی ندارند و تنها گروهی محدودی هستند که در شرایط بد اقتصادی ثروتمند شده اند و اکثر قریب به اتفاق دچار مشکلات اقتصادی هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مساله کودکان کار در شهر تهران گفت: ضرب‌المثلی هست که می گوید وقتی می خواهید کاری انجام نشود برای آن ستاد تشکیل بدهید! این هم از آن مواردی است که تصمیم گرفته اند کار کنند، اما شبیه بسیاری از مسایل اجتماعی مثل برخورد با بدحجابی، همیشه آخرین دستگاهی که باید ورود کند و آن نیروی انتظامی است، تبدیل به اولین دستگاه می شود. به این دلیل که بقیه دستگاهها به وظایف خود عمل نمی کنند.

وی افزود: بهزیستی، وزارت کشور و شهرداری در این حوزه باید به مسایل این بخش رسیدگی کنند. به نظر من برای حل این معضل باید اقدامات از حالت ستادی خارج شود و سازمان ویژه ای متمرکز شود که صفر تا صد کار را برعهده داشته باشد. اما تا آن زمان این سازمان ها وظیفه دارند که این معضلات را حل کنند، زیرا این وضعیت چهره مطلوبی برای تهران به نمایش نمی گذارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 51234
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا