فردین فرمند: آقای روحانی فقط شعار می‌دهد

جهان صنعت نیوز: فردین فرمند،نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی درگفت وگو با جهان صنعت نیوز درباره وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد تیم اقتصادی دولت گفت: مادامی که به لحاظ اقتصادی وابسته به کشورهای خارجی هستیم و واردات بی رویه داریم، جوانان ما بیکار خواهند بود. مساله امروز اقتصاد ما این است که بر روی تولید داخلی کار جدی نکرده ایم. وی معتقد است فردین فرمند: آقای روحانی فقط شعار می‌دهد و تاکنون عمل نشده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید اعلام کرد،اما امروز که بیش از ۶ ماه از سال گذشته سئوال این است که چقدر کار در راستای این شعار انجام شده است؟همین تورم بهترین شاخص است که نشان بدهد ما موفق نبوده ایم. تا این مسائل حل نشود، شاخص های اقتصادی همین وضعیت را خواهند داشت.

نماینده مردم میانه با بیان اینکه هیچ وقت سیاست هایی که اتخاذ شده را ادامه ندادیم،عنوان کرد: چند سال پیش مملکت تصمیم گرفت که یارانه نان و آب را بردارد؛ بسیاری از مسایل به صورت اتوماتیک حل شد. کیفیت نان بسیار بهتر شد، ولی این سیاست را ادامه ندادیم. امروز کیفیت نان همچنان پایین است.

وی اضافه کرد: باید از تجربه های جهانی درس بگیریم. بعد از جنگ جهانی دوم کشورهایی که امروز توسعه یافته اند،برای توسعه روستاهایشان چه کار کرده اند؟

عضو فراکسیون امید با اشاره به اینکه مالیات و نفت دو منبع اصلی درآمد کشور هستند، خاطرنشان کرد: درباره درآمد نفت می توان گفت که اطمینانی وجود ندارد. من در دی ماه خواستم که جلسه غیرعلنی درباره درآمدهای نفتی داشته باشیم. آن موقع گفتم که شما بودجه ای را تصویب می کنید که قابل تحقق نیست. اگر آن موقع بودجه را واقعی کرده بودیم، الان وضعیت بهتری به لحاظ درآمد و هزینه داشتیم. ۸ ماه گذشته چقدر پول از نفت به دست آمده است؟

وی افزود: ما که نمی توانیم میزان درآمدهای نفتی مان را اعلام کنیم. شما ببینید که مثلا نفت ما ۴۰ روز اسیر بود. این اتفاق ها به دلیل شرایط تحریم های آمریکا قابل پیش بینی نیست. باید بدانیم درآمدمان چقدر است و چه کسانی برآن نظارت می کنند. بنابراین در دید اول باید گفت بودجه امسال کاملا غیرواقعی است.

با مُسکن نمی توان اقتصاد را درمان کرد

نماینده مردم میانه با اشاره به اینکه براساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، درآمدهای این صندوق باید برای اشتغال زایی و طرح های عمرانی هزینه شود، گفت: اما بخش اعظم درآمد این صندوق خرج کسری بودجه شده است. با سیاسی‌کاری و لابی‌گری محلی، نمی شود کار کرد. در برخورد با مسایل یا به طور کلی از ریشه مساله را پاک می کنیم یا هیچ وقت به دنبال راه حل علمی و توسعه پایدار نیستیم.

او افزود: میدانید که مُسکن فقط درد را می دزدد. اقتصاد هم همین است؛ نباید دنبال مُسکن برای اقتصاد بود. ما گفته ایم که بخش خصوصی باید وارد شود، اگرچه بخش خصوصی دنبال منافع خود است، اما چون مالیات می دهد برای اقتصاد بسیار خوب است و باید تشویق شود.

من یک مثال می زنم؛ ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی نزدیک به جامعه امروز ایران بود. این کشور ذخایز معدنی یا نفت و گاز ندارد. سرزمینی زلزله خیز با ۱۲۰ میلیون جمعیت است که ۵۰۰ هزارکارمند اداره می‌شود، حال آنکه ما با ۸۲ میلیون جمعیت با ۲٫۵ میلیون کارمند کشور را اداره می کنیم. آن کشور چقدر مالیات جمع می کند و سطح رفاه مردم ژاپن کجاست،ما کجاییم؟

فرمند یادآورشد: متاسفانه در دولت این عزم نیست. می گویند به دنبال توسعه هستیم اما اتفاقی نمی افتد. مثل شعارهای سیاسی که دادند و گفتند دولت ائتلاف درست می‌کنیم، اما کجاست؟ ائتلاف یعنی اینکه از همه گروههای سیاسی کشور برای اقتدار کشور کمک بگیریم. آقای روحانی کجا این کار را کرده است؟ فقط شعار داده است. با این شرایط آیا می شود اقتصاد را پویا کرد؟ 

او اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت نکات مهمی مطرح کردند که اگر دولت همین رهنمود ها را اجرا کند و بودجه آذرماه را با این مسیر تدوین کند، من به شما قول می دهم که بسیاری از مسایل اقتصاد حل می شود.

او با اشاره به مسائل استان آذربایجان شرقی گفت: ۱۲۴ روستای حوزه انتخابی من هنوز خاکی است. شما به این روستایی حق نمی دهید که با این وضعیت، با این قیمت ها و کرایه ها محصولش را چگونه به شهر بیاورد؟ معلوم است که برای او صرف ندارد. او برود کارگری کند، بیشتر درآمد دارد. چه انگیزه ای دارد در روستا بماند. بعد از انقلاب اقداماتی خوبی برای روستاها انجام شد، اما متاسفانه ادامه ندادیم.

وی افزود: شهرستان میانه ۲۵ تا ۳۰ درصد آب استان را در اختیار دارد. جمعیت ما قبلا یک میلیون نفر بود، اما الان حدود ۱۷۰ هزار نفر در روستاهای ما جمعیت ساکن است. این چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ در حوزه انتخابی من ۴۲۲ روستا وجوددارد که بیش از ۳۰۰ روستا نیمه فعال است. با این میزان آب و پتانسیل چرا این اتفاقات افتاده است؟

نماینده میانه تاکید کرد: یکی از اشتباهات ما این بود که جهاد اولیه را ادامه ندادیم. این محرومیت ها به این دلیل ادامه پیدا کرده است و مردم برای گریز از این محرومیت ها از روستاها کوچ کرده اند.

یکی از بخش های ما شهرما ۱۸ سال است که خشکسالی است. بودجه لازم برای سد سازی نداریم. حال آنکه در بخش هایی که بودجه داشتیم و عمران انجام شده مهاجرت معکوس را شاهد بودیم.

او گفت: چندی پیش آقای نوبخت به استان ما سفر کرد و از سد شهریار بازدید کرد. به ایشان گفتم ۱۱۰ میلیون یورو از اروپا برای ساخت این سد قرض گرفته ایم و از سال ۹۰ در حال بازپرداخت هستیم، ولی هنوز آبگیری نشده است، چرا؟ اگر سد شهریار به بهره برداری برسد ۱۲ هزار هکتار از این شهرستان و ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب برای روستاها دارد.

فرمند متذکر شد: گزارش های پیمانکار از تخریب تدریجی این سد خبر می دهد. اگر آب پشت این سد جمع نشود، از بین می رود. این سد پتانسیل یک میلیون متر مکعب آب را دارد. اما ناهماهنگی باعث شده این طرح بلاتکلیف شود.۱۳۰۰ میلیارد تومان خرج این سد شده است. این وضعیت شامل بیشتر پروژه های عمرانی کشور است. اگر به آنها پول نرسد،به تدریج از بین می روند.

او افزود: حتما باید جاهایی سرمایه‌گذاری کنیم که پتانسیل برای پیشرفت دارد. من در خواست جلسه غیرعلنی کردم گفتند تشویش اذهان عمومی می شود. در حالی که می خواستم در جلسه غیرعلنی بگویم خرج های غیرضروری کشور را بررسی کنیم و ببنیم که چقدر مالیات می‌تواند هزینه هایسمان را پوشش دهد. فرهنگ مالیات زمانی نهادینه می شود که درآمد با ثبات ایجاد شود.

اقتصاد کلان

شناسه : 51238
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا