در برزخ انتظار؛ خودرو و حکایت رکود

بازار خودرو در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ در برزخ انتظار و رکود قرار گرفت؛ کاهش نرخ دلار و پیشفروش سایپا موجب افت جزئی یا ثبات قیمتها در بیشتر مدلها شد. بیشترین کاهش مربوط به پژو ۲۰۷ دندهای و شاهین G اتوماتیک با افت ۱۰ میلیون تومان بود، در حالی که تارا اتوماتیک ۱۰ میلیون تومان گرانتر شد.
محمد اصغرزاده مرغملکی- جهان صنعت نیوز: بازار خودرو در هفتهای که به پایان ۳۱ اردیبهشت رسید، همچنان زیر سایه انتظارات سیاسی، نوسانات محدود قیمتی را تجربه کرد. ثبات نسبی در بازار ارز و طلا، همراه با فضای بلاتکلیف حاکم بر مذاکرات خارجی، موجب شد بازار خودرو در برزخ رکود و انتظار باقی بماند. در این میان، انتشار جزئیات فروش خردادماه سایپا نیز به سردرگمی تقاضا دامن زد.
آغاز هفته؛ کاهش نرخ دلار و جزئیات فروش سایپا در نقش محرک روانی
در روزهای ابتدایی هفته، کاهش نرخ دلار و افت جزئی سکه سبب شد که بازار خودرو با احتیاط بیشتری حرکت کند. ورود دلار به کانال قیمتی پایینتر، در کنار ثبات نسبی بازار طلا، نوعی تعلیق محتاطانه را در رفتار خریداران و فروشندگان پدید آورد.
همزمان، انتشار جزئیات فروش خردادماه سایپا هم نقش موثری در ایجاد فضای انتظاری ایفا کرد و تحلیلگران معتقدند همین عامل، انتظارات تازهای در بازار ایجاد کرده است.
میانه هفته؛ برزخ تردید در سایه پیشفروش و مذاکرات
در روزهای میانی هفته، بازار همچنان بیرمق و محتاط به مسیر خود ادامه داد. در شرایطی که دلار و بازارهای موازی روندی افزایشی داشتند، قیمت خودرو تغییر معناداری نکرد. کارشناسان معتقدند انتظار برای تعیین تکلیف مذاکرات و سرنوشت سیاستهای وارداتی، مسیر بازار را در حالت بلاتکلیف نگاه داشته است.
از سوی دیگر، پیشفروش سایپا نیز بر سطح تقاضا اثر منفی گذاشت و به افت یا ثبات قیمتها در بسیاری از مدلها انجامید.
پایان هفته؛ بازتاب تردید در بازارهای همسایه
در روز پایانی هفته، با وجود رشد قیمت در بازار طلا و سکه، قیمت دلار تغییر محسوسی نداشت. این ناپایداری به بازار خودرو هم سرایت کرد. فضای کلی بازار همچنان منتظر مشخص شدن سرنوشت مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا بود و همین موضوع، میل به معامله را کاهش داد.
فعالان بازار معتقدند که این شرایط، موجب تعلیق بازار در حالت برزخ شده است؛ جایی میان احتمال صعود و ترس از ریزش.
تغییرات قیمتی خودروها
ایرانخودرو ؛ نوسان جزئی در چند مدل
در هفته منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴، اغلب محصولات ایرانخودرو با نوسان بسیار اندک یا ثبات قیمتی همراه بودند. تارا اتوماتیک V4 با رشد ۱۰ میلیون تومانی (معادل ۰.۹٪) به ۱۱۲۰ میلیون تومان رسید. همچنین تارا دندهای و دنا پلاس توربو ۶ دنده هرکدام ۵ میلیون تومان افزایش یافتند.
با این حال، پژو ۲۰۷ دندهای با افت ۱۰ میلیونی به ۸۰۰ میلیون تومان رسید و نسخه پانوراما دندهای نیز ۵ میلیون کاهش را تجربه کرد. تنها مدل دارای کاهش محسوس، پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک بود که با کاهش ۱۰ میلیونی به ۱۰۴۰ میلیون تومان رسید.
سایپا ؛ ادامه کاهش در شاهین و کوییک
در گروه سایپا، شاهین G اتوماتیک با افت ۱۰ میلیون تومانی (۱٪ کاهش) به نرخ ۹۷۰ میلیون تومان رسید. کوییک LGX دندهای نیز با افت مشابه به ۵۰۰ میلیون تومان رسید.
شاهین پلاس اتوماتیک هم با افت جزئی ۵ میلیون تومانی مواجه شد و در ۱۲۲۰ میلیون تومان ایستاد. سایر مدلها از جمله شاهین دندهای ESC، ساینا S و اطلس G دندهای، بدون تغییر قیمت در بازار معامله شدند.
لینک کوتاه :