xtrim

دستورالعمل جدید ثبت نام مدارس : هیچ دانش‌آموزی به‌خاطر معدل اخراج نمی‌شود

افزودن بند جدید به دستورالعمل ثبت‌نام مدارس، اخراج دانش‌آموزان به‌دلیل نمرات پایین را ممنوع کرد.

جهان صنعت نیوز، در تحول تازه‌ای در سیاست‌های آموزشی کشور، وزارت آموزش و پرورش با افزودن بندی جدید به دستورالعمل ثبت‌نام مدارس، صراحتاً اعلام کرده است که هیچ مدرسه‌ای، اعم از دولتی یا غیردولتی، حق ندارد دانش‌آموزی را به‌دلیل افت تحصیلی یا معدل پایین از ادامه تحصیل باز دارد یا از ثبت‌نام او جلوگیری کند.
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به این تغییر مهم گفت: «در دستورالعمل جدید تأکید شده که ثبت‌نام نه یک فرآیند صرفاً اجرایی، بلکه رویدادی تربیتی است و باید با نگاه تربیتی و اخلاقی انجام شود. مدارس مسئول ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان هستند و نمی‌توانند به‌دلیل نمرات ضعیف، مسئولیت خود را نادیده بگیرند.»

ماده ۸، تبصره ۲: همه باید بمانند

بر اساس تبصره ۲ ماده ۸، ثبت‌نام میان‌پایه باید توسط مدیر مدرسه و پس از اعلام نتایج امتحانات نوبت دوم انجام شود و تمامی دانش‌آموزان باید در پایه بالاتر همان مدرسه ثبت‌نام شوند. این تبصره به‌طور مستقیم بر ممنوعیت اخراج یا عدم پذیرش به‌دلیل عملکرد تحصیلی ضعیف تأکید دارد.
حکیم‌زاده هشدار داد که اقدام برخی مدارس در اخراج دانش‌آموزان ضعیف، علاوه بر نقض اصول تربیتی، موجب آسیب‌های روانی برای دانش‌آموزان و اضطراب برای خانواده‌ها می‌شود. او افزود: «اگر همه مدارس فقط دانش‌آموزان موفق را بپذیرند، چه کسی مسئول دانش‌آموزانی خواهد بود که نیاز به کمک و حمایت بیشتر دارند؟»
او با بیان اینکه مدرسه باید زمینه یادگیری همه‌جانبه را برای هر دانش‌آموز فراهم کند، گفت: «در صورت وجود ضعف تحصیلی، مدرسه موظف است برای دانش‌آموز برنامه‌ریزی کند و حمایت آموزشی لازم را ارائه دهد.»

ممنوعیت سراسری برای همه مدارس

بر اساس این دستورالعمل، هیچ‌یک از مدارس عادی دولتی، خاص، هیئت امنایی یا غیردولتی اجازه ندارند ثبت‌نام دانش‌آموزی را به‌دلیل معدل پایین یا نمره انضباطی ضعیف رد کنند. این اقدام در راستای عدالت آموزشی، کاهش تبعیض تحصیلی و حمایت از سلامت روان دانش‌آموزان انجام شده است.
در پایان، معاون آموزش ابتدایی تأکید کرد: «ثبت‌نام باید تجربه‌ای آرام و امیدبخش برای خانواده‌ها باشد، نه بستری برای حذف یا برچسب‌زنی. مدرسه‌ای که کودک را به‌دلیل ضعف کنار می‌گذارد، از هدف اصلی آموزش فاصله گرفته است.»

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 512585
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *