حاشیههای بازگشت زنجانی؛ دات وان هنوز روی زمین است

در حالی که وعده ورود اولین هواپیمای ایرلاین تازه تأسیس «دات وان» تا پایان اردیبهشت مطرح شده بود، سازمان هواپیمایی کشوری به طور رسمی اعلام کرد که این شرکت هیچ مجوز بهرهبرداری عملیاتی ندارد و هنوز هیچ هواپیمایی از سوی آن وارد کشور نشده است.
جهان صنعت نیوز؛ در روزهای اخیر، خبرهای متعددی درباره ایرلاین تازه تأسیس «دات وان» به گوش میرسید که وعده ورود ۳۲ فروند هواپیما به ناوگان هوایی ایران را میداد. این وعدهها در حالی مطرح شد که یکی از مدیران این هلدینگ، که گفته میشود به بابک زنجانی وابسته است، در فروردینماه ادعا کرده بود که این شرکت موفق به دریافت مجوز راهاندازی ایرلاین شده است.
مدیرعامل آوان ریل از ورود ۳۲ هواپیما به ناوگان هوایی کشور تا پایان اردیبهشت از طریق ایرلاین «دات وان» خبر داده بود و گفته بود که مجوز فعالیت این ایرلاین صادر شده و اولین فروند از این هواپیماها با عمر کمتر از ۱۰ سال، اوایل اردیبهشت وارد کشور خواهد شد. در پاسخ به سوالی درباره بازپسگیری احتمالی قشمایر نیز گفت: از این موضوع بیاطلاع است و خبری در این باره به او نرسیده است.
اما به تازگی، معاون اجرایی حوزه ریاست سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد که تا زمانی که هواپیماها وارد کشور نشده و مراحل ثبت (ریجستر) آنها انجام نشود، هیچ مجوز عملیاتی برای ایرلاین دات وان صادر نخواهد شد. او همچنین تأکید کرد که تاکنون هیچ هواپیمایی از این شرکت به ایران نیامده و سازمان هواپیمایی هیچ ادعایی را تأیید نکرده است.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که سازمان هواپیمایی کشوری در حال تغییر دستورالعملهای مربوط به صدور مجوز برای ایرلاینها است.
درخواست تاسیس ایرلاین
معاون اجرایی این سازمان توضیح داد که روند بررسی درخواستهای تأسیس ایرلاین تسهیل شده و اکنون تمرکز بر روی مدیرعامل و معاونتهای تخصصی است. با این تغییرات، متقاضیان میتوانند درخواست خود را از طریق درگاه مجوز دولت ثبت کنند و در صورت تأمین شرایط لازم، موافقتنامه اولیه با اعتبار ۶ ماهه دریافت کنند.
وی همچنین به وضعیت دات وان اشاره کرد و گفت که این شرکت باید انتظارات فنی و قانونی را تأمین کند تا در نهایت مجوز بهرهبرداری عملیاتی صادر شود. به گفته او، این فرآیند شامل صحتسنجی ادعاهای مطرحشده نیز خواهد بود.
با توجه به این تحولات، به نظر میرسد که ورود ایرلاین «دات وان» به ناوگان هوایی ایران با چالشهای جدی مواجه است و باید دید آیا این شرکت قادر خواهد بود شرایط لازم برای دریافت مجوزهای لازم را فراهم کند یا خیر.
در نهایت، با توجه به وضعیت کنونی، به نظر میرسد که انتظار برای ورود اولین هواپیمای ایرلاین دات وان همچنان ادامه خواهد داشت و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این شرکت موفق به عبور از مراحل قانونی و فنی خواهد شد یا خیر.
بازگشت بابک زنجانی
در هفتههای گذشته، اخبار متعددی درباره بازگشت مجدد بابک زنجانی به عرصه اقتصادی از طریق سرمایه گذاری ۶۱ هزار میلیارد تومانی در پروژه های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و از جمله راهاندازی شرکت هواپیمایی دات وان منتشر شد.
چندی قبل فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت نیز در واکنش به سئوالات متعدد خبرنگاران در خصوص وضعیت مشارکت بابک زنجانی در پروژه های وزارت راه گفت؛ هنوز هیچ قراردادی امضاء نشده و صرفا تفاهم نامه اولیه بین طرفین مبادله شده است.
برخی منابع، فضاسازی های اخیر در خصوص بازگشت زنجانی به فعالیتهای اقتصادی را بخشی از سناریوی تبلیغاتی او برای عادی سازی فعالیتهای اقتصادی وی در آینده تلقی میکنند؛ اما نبود شفافیت در مورد آخرین وضعیت تسویه بدهی های هنگفت زنجانی به شرکت نفت که مدیر عامل این شرکت و رئیس کل بانک مرکزی اخیرا بر آن تاکید داشتند همچنان سؤالات زیادی را بیپاسخ گذاشته است.
فارس
شناسه :
513367
لینک کوتاه :
لینک کوتاه :