خانهات را ثبت کن تا چکت پاس شود!

دریافت خدمات بانکی از مرداد ۱۴۰۴ منوط به ثبت نشانی اقامتگاه در «سامانه املاک و اسکان» خواهد بود.
جهان صنعت نیوز، بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی، از پایان مردادماه ۱۴۰۴، ثبت و تطبیق نشانی محل سکونت در سامانه املاک و اسکان، پیشنیاز ضروری برای دریافت انواع خدمات بانکی خواهد بود. این الزام شامل خدماتی نظیر افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای تسهیلات، ابزارهای پرداخت و پذیرش، و حتی قبول تعهدات مالی میشود.
استعلام اقامتگاه؛ الزام قانونی بر پایه قانون مالیاتها
این تصمیم در راستای اجرای بند (۷) تبصره (۸) ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اتخاذ شده و بانکها بر اساس ابلاغیه شماره ۰۴/۶۱۸۰۶ مورخ هشتم خردادماه ۱۴۰۴، موظف به اجرای آن هستند. دستگاههای اجرایی از جمله شبکه بانکی باید خدمات خود را صرفاً بر اساس کد ملی و کد پستی منطبق با نشانی ثبتشده در سامانه ملی املاک و اسکان ارائه دهند.
در این طرح، سامانه املاک و اسکان بهعنوان مرجع اصلی تشخیص محل اقامت شهروندان معرفی شده و بانکها موظفاند از طریق وبسرویس فراهمشده در این سامانه، اطلاعات اقامتگاه مشتریان را استعلام و صحتسنجی کنند. بدون ثبت دقیق این اطلاعات، امکان استفاده از خدمات بانکی سلب خواهد شد.
بانکها باید اطلاعرسانی کنند
بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی، مؤسسات مالی و بانکها باید حداقل در دو مرحله، از طریق روشهایی که خود تشخیص میدهند، موضوع ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان و الزامات آن را به اطلاع عموم مشتریان و مراجعان خود برسانند. این اقدام برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده و افزایش سطح آمادگی شهروندان ضروری است.
بانک و بیمه
لینک کوتاه :