بهترین فیلم سینمایی سال ۲۰۲۵

در نیمه اول سال ۲۰۲۵، سینمای جهان با آثار خیرهکنندهای چون Sinners، Warfare و Presence نوید فصلی درخشان را برای علاقهمندان هنر هفتم رقم زده است.
جهان صنعت نیوز، هرچند فصل جوایز سینمایی هنوز آغاز نشده، اما نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با فیلمهایی خلاقانه و ماندگار، سطح انتظارات را بالا برده است. از ترس روانشناختی سیاه و پررمز Sinners اثر رایان کوگلر گرفته تا واقعگرایی خشن و تلخ Warfare، تجربهای واقعی از میدان جنگ عراق، و نبوغ مینیمالیستی Presence از استیون سودربرگ، امسال سینما بیننده را همزمان با وحشت، رنج، شادی و ظرافت انسانی درگیر کرده است. فهرست تایم شامل آثاری از ژانرهای مختلف است که نهتنها سرگرمکنندهاند، بلکه در بسیاری موارد، تأملبرانگیزند.
بهترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ تا اینجا؛ از خونآشامها تا خاطرهنویسی در میدان جنگ
سال سینمایی ۲۰۲۵ هنوز در نیمه نخست خود قرار دارد، اما منتقدان بر این باورند که برخی از درخشانترین آثار سال پیش از فصل جوایز درخشان ظاهر شدهاند. در گزارشی از مجله تایم، ۸ فیلم از نیمه اول سال معرفی شدهاند که هر کدام با سبک منحصربهفرد و روایتهایی متفاوت، توانستهاند نگاه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کنند.
Sinners: بلوز، خونآشام و جنوب دهه ۳۰
رایان کوگلر با فیلم Sinners روایتی رازآلود، خونآلود و موسیقیمحور از دل دهه ۱۹۳۰ در دلتا میسیسیپی خلق کرده است. در این فیلم، مایکل بی. جردن در نقش دو برادر دوقلو ظاهر میشود که با بازگشت به زادگاه خود و راهاندازی یک اسپیکایزی، ناخواسته درگیر خونآشامهای موزیسین میشوند. فیلم، با فضایی شاعرانه، از تقاطع نژاد، موسیقی و انزوا حرف میزند.
Warfare: یادگاری از یک روز جهنمی
این فیلم جنگی به کارگردانی ری مندوزا و تهیهکنندگی الکس گارلند، بر پایه وقایعی واقعی از ماموریتی در عراق در سال ۲۰۰۶ ساخته شده است. روایت با ریتمی سریع و بیپرده، خشونت، ترس و وفاداری میان اعضای یک گروه یگان ویژه را بازنمایی میکند. بازی کازمو جارویس بهویژه در نقش تکتیرانداز زخمی فیلم، تحسینبرانگیز است.
Presence: آرام و بیصدا، مثل یک شبح
استیون سودربرگ در فیلم Presence با تکیه بر «فضای منفی»، داستانی روانشناختی درباره خانوادهای در خانهای ویکتوریایی روایت میکند. لوسی لیو و کالینا لیانگ در نقشهای کلیدی، به کشف رازهایی میپردازند که بین واقعیت و ماوراء حرکت میکند. فیلم، بر خلاف الگوهای رایج وحشت، بدون هیولا و خون، مخاطب را دچار ترس میکند.
One of Them Days: کمدی تلخ از لسآنجلس امروزی
در این کمدی اجتماعی-شهری، کیکی پالمر و SZA نقش دو دختر جوان را ایفا میکنند که برای پرداخت اجاره عقبافتاده خود فقط یک روز وقت دارند. فیلم با ترکیبی از انرژی، شوخطبعی و نقد اقتصادی، بهطرز عجیبی با مخاطب معاصر ارتباط برقرار میکند و با وجود اکران در ماه ژانویه، سه ماه در سینماها دوام آورد.
Caught By the Tides: جریان زمان بر پرده نقرهای
جیا ژانگکه، فیلمساز چینی، در این درام عاشقانه دو دههای، قصه چیاچیاو و بین را روایت میکند که از جوانی رؤیابین تا میانسالی محتاط، دگرگون میشوند. فیلم با استفاده از فیلمبرداری طولانیمدت و بهرهگیری از تصاویر بایگانی، نمایی کمنظیر از گذر زمان، دگرگونی انسان و تحولات سریع چین معاصر ارائه میدهد.
Black Bag: جاسوسی زیر پوست زناشویی
مایکل فاسبندر و کیت بلانشت در این فیلم جاسوسی-عاشقانه به کارگردانی دوباره سودربرگ، نقش زوجی را بازی میکنند که درگیر ماجرای پیچیدهای از خیانت، رمزنگاری و شک میشوند. فیلم با شوخطبعی و سبکی درخشان، بیش از آنکه یک تریلر باشد، ادای دینی است به فیلمهای جاسوسی کلاسیک با چاشنی رمانتیک.
I’m Still Here: ایستادگی در برابر سکوت
فرنندا تورس در این درام سیاسی-خانوادگی براساس داستانی واقعی در برزیل تحت حکومت نظامی، نقش زنی را ایفا میکند که پس از ربوده شدن همسرش، بار خانواده را به دوش میکشد. کارگردان والتر سالس با مهارت، تنش سیاسی را با لطافت انسانی در هم میآمیزد تا داستانی دلانگیز از بقا و مقاومت بسازد.
The Shrouds: غم، تکنولوژی و جستوجوی معنا
در تازهترین اثر دیوید کراننبرگ، ونسان کسل نقش مردی سوگوار را بازی میکند که با استفاده از فناوری نوینی به مردگان نزدیک میشود. فیلم اگرچه بهلحاظ ساختاری نقصهایی دارد، اما فضای فلسفی، بازی قدرتمند و سوالات عمیقش درباره مرگ، از آن اثری ماندگار ساخته است.
اجتماعی و فرهنگیلینک کوتاه :