صرفه اقتصادی احداث و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک چیست؟

جهان صنعت نیوز: در مورد نیروگاه‌ها مقیاس کوچک (تولید همزمان برق و حرارت) باید بگوییم که این نیروگاه‌ها، مجموعه‌ای از دستگاه‌های تولید برق هستند که اتصال آن به شبکه توزیع امکان پذیر بوده و ظرفیت تولید آن در محل اتصال به شبکه از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد. این دستگاه ها متشکل از یک موتور گازسوز به همراه یک مولد جهت تولید برق هستند که انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

هدف از احداث این نیروگاه‌ها هم کاهش تلفات و افزایش پایداری شبکه، افزایش مشخصه‌هایی چون ثابت ماندن فرکانس در ساعت‌های پیک و… است. در کنار این‌ها بحث پدافند غیرعامل نیز مطرح است؛ به عبارتی وقتی نیروگاه‌ها کوچک و پراکنده می‌شوند، شناسایی و هدف‌گیری آنها توسط دشمن بسیار مشکل‌‌تر است تا یک نیروگاه بزرگ یک هزار مگاواتی.  

به این ترتیب، راندمان بالای موتورهای گازسوز ، عمر مفید بالای مولدها، نیاز به فضای کم، رسیدن به مرحله بهره‌برداری در زمان اندک، بازگشت سرمایه در کمترین زمان ممکن نسبت به سایر پروژه ها و حفاظت از محیط زیست با ایجاد کمترین آلودگی از جمله دلایلی است که نیروگاه های مقیاس کوچک و یا تولید پراکنده را از توجیه بسیار خوب فنی و اقتصادی برخوردار می سازد.

فابا موتور به عنوان مطرح‌ترین تولیدکننده موتورهای سنگین نیروگاهی و دریایی نیز سالهاست در زمینه احداث نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعال است و در کنار آن، تولید موتورهای مولد نیز از فعالیت‌های آن است.

آنچه موجب شده است فابا موتور روی تولید مولدهای برق در کنار موتورهای صنعتی تمرکز کند این است که دستگاه‌های اصلی مورد نیاز در این زمینه، مولد برق است که این مولدها معمولا آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی هستند که به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شوند و اگر هم به هر دلیل وارد کشور شوند در زمینه خدمات پس از فروش هزینه بسیاری را به خریدار تحمیل می‌کنند.

این موضوع موجب شد فابا موتور وارد فاز ساخت موتورهای مولد شود و در حال حاضر قطعات و موتورهای تولیدی این تولیدکننده صنعتی به نمونه‌های وارداتی از لحاظ کیفیت و دوام و… بسیار نزدیک هستند.

اما فابا موتور اهداف بزرگتری را دنبال می‌کند که کاهش مصرف سوخت در مقابل افزایش راندمان دستگاه‌ها یکی از اهداف مهم این شرکت است.

به عنوان مثال این تولیدکننده توانسته است از حرارت‌های تلف شده موتور (حرارتی که از بدنه یا اگزوز موتور خارج می‌شود) مجددا برق تولید کند یا از این طریق تاسیسات آب‌شیرین کن بسازد. به عنوان مثال یکی از فعالیت‌های مشترک فابا انرژی با دانشگاه بوشهر، قراردادن مولدهایی کنار دریاست تا از حرارت تلف شده از این مولدها، آب شیرین تولید کند.

اگر شما هم به حفظ و حمایت تولید ملی اهمیت می‌دهید؛ اگر برای کارخانه، مجتمع‌های مسکونی و تجاری و… به نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیازمندید به فابا انرژی مراجعه کنید و ضمن خرید محصولات باکیفیت از خدمات پس از فروش مطلوب بهره‌مند شوید.

 

 

 

 

 

 

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 51474
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا