پیکان ۵۵۰ میلیونی؛ خودرو قدیمی، قیمت لاکچری!

افزایش بیسابقه قیمت پیکان در بازار ایران، این خودروی قدیمی را به کالایی نایاب و پرمتقاضی بدل کرده است.
جهان صنعت نیوز، در شرایطی که تولید پیکان بیش از یک دهه پیش متوقف شده، افزایش خیرهکننده قیمت این خودرو در بازار آزاد باعث شگفتی کارشناسان و فعالان بازار شده است.
پیکانی که پراید را پشت سر گذاشت
بررسی آگهیهای خرید و فروش خودرو در پلتفرمهای آنلاین نشان میدهد که مدلهای مختلف پیکان، چه وانت و چه سدان، با قیمتهایی عرضه میشوند که حتی از برخی خودروهای جدید داخلی نیز فراتر رفته است. برای نمونه، یک دستگاه پیکان وانت دوگانهسوز مدل ۱۳۸۸ با تنها ۲۴ هزار کیلومتر کارکرد، به قیمت ۱۶۰ میلیون تومان آگهی شده است.
از همه عجیبتر، پیکان سدان صفر کیلومتر مدل ۱۳۸۸ است که با قیمت حیرتانگیز ۵۵۰ میلیون تومان در بازار عرضه شده؛ عددی که آن را همرده با برخی خودروهای روز قرار میدهد.
نگاهی به قیمتهای غیرمنتظره
در میان دیگر آگهیهای منتشر شده، موارد زیر به چشم میخورد:
پیکان وانت بنزینی مدل ۱۳۹۳، با ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۳۰۵ میلیون تومان
پیکان سدان مدل ۱۳۸۰، با ۵۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۲۰ میلیون تومان
پیکان سدان دوگانهسوز مدل ۱۳۸۱، با ۲۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۸۸ میلیون تومان
پیکان وانت دوگانهسوز مدل ۱۳۹۲، با ۲۶۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۰۰ میلیون تومان
پیکان وانت دوگانهسوز مدل ۱۳۸۶، با ۲۴۷ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۱۵ میلیون تومان
پیکان؛ نیاز یا نوستالژی؟
یکی از دلایل اصلی رشد قیمت پیکان، کاربرد بالای آن در حوزه حملونقل شهری و بینشهری بهویژه در مناطق روستایی و مشاغل خدماتی است. با وجود توقف تولید، مقاومت بدنه، هزینه نگهداری پایین، و در دسترس بودن قطعات یدکی، همچنان پیکان را به گزینهای محبوب برای بسیاری تبدیل کرده است.
از سوی دیگر، شرایط عمومی اقتصاد کشور از جمله افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید مردم، و رشد عمومی قیمت خودرو، باعث شده تا خودروهایی چون پیکان که زمانی ارزان تلقی میشدند، حالا به دارایی با ارزش تبدیل شوند.
منبع: خبرآنلاین
خودرولینک کوتاه :