عدم احراز صلاحیت از اختیارات شورای نگهبان است

جهان صنعت نیوز: یکی از مسائلی که با شروع فرآیند انتخابات مجلس به طور جدی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته، موضوع حق الناس است که برای جلوگیری از تضعییع حق مردم باید توجه ویژه ای توسط مسئولان به آن صورت گیرد.

آیت الله خامنه ای حق الناس در بحث انتخابات را به چند شاخص کلی تقسیم کردند و بر روی این مسئله که حق الناس فقط تخلف در خواندن آرا نیست و مسائل دیگری هم وجود دارند که باید به آن توجه کرد به شش محور اصلی حق الناس تاکید داشتند.

یکی از این شش محور این است که حق‌الناس فقط تخلف در خواندن آرا نیست و اینکه اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم برعکس این رویه نیز از محورهای حق الناس در انتخابات از جانب رهبری است.

اگر کسی صلاحیت قانونی نداشت با بی‌دقتی او را وارد عرصه نکنیم. اکنون که به انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک شده ایم و اظهارات متفاوتی در مورد احراز و عدم احراز صلاحیت نامزدی انتخابات مجلس می شنویم.

سوال این جاست که آیا عدم احراز صلاحیت فرد از سوی شورای نگهبان درصورتی که فرد صلاحیت نامزدی را داشته باشد زیرپا گذاشتن حق الناس از سوی شورا و اعضای آن هست یا نه؟
دیروز سخنگوی شورای نگهبان به این سوال جهان صنعت پاسخ داد و گفت: اگر کسی صلاحیت داشته باشد و شورای نگهبان من غیر حق بگوید عدم احرازداریم ،بله زیرپا گذاشتن حق الناس است، ولی این بحثی که ما داریم این نیست. ما می‌گوییم در جاهایی نمی‌توان تشخیص داد که فرد صلاحیت دارد یا ندارد و عدم احراز از جمله مواردی است که مقام معظم رهبری در فرمایشات علنی به آن استناد کردند و هم قانون حکم کرده در این جهت این موضوع از جمله اختیاراتی است که شورای نگهبان طبق قانون دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 51495
لینک کوتاه :