بازگشت غول آبی؛ نیسانی که قرار بود برود، ماندنی شد

نیسان آبی با وجود وعده توقف تولید، دوباره به خط تولید بازگشت.
جهان صنعت نیوز، در حالی که قرار بود وانت نیسان آبی، پس از بیش از نیم قرن تولید، تا پایان سال ۱۴۰۳ برای همیشه با خطوط تولید خداحافظی کند، حالا خبر میرسد که این خودرو مجدداً به تولید برگشته و اینبار با ظاهری دوگانهسوز و قراردادی تازه، قصد ماندگاری دارد.
قرارداد جدید برای ۳۰ هزار دستگاه دیگر
بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، در حاشیه نمایشگاه صنعت مالی از قرارداد تولید ۳۰ هزار دستگاه نیسان دوگانهسوز سنگین با شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی خبر داد. این خودروها قرار است در سال جاری تولید شوند. از سهمیه ۳۵ هزار دستگاهی مجاز که طبق تفاهم قبلی با سازمان ملی استاندارد تعیین شده بود، تاکنون ۳۰ هزار دستگاه تولید شده و مابقی نیز تا پایان تیرماه تکمیل خواهد شد.
بازطراحی با چاشنی استانداردهای جدید
مصدق همچنین وعده داد پس از اتمام این سهمیه، تولید مدلهای بهروزشده نیسان با استانداردهای کامل آغاز میشود. از جمله ویژگیهای اعلامشده این مدلها میتوان به سیستم کنترل پایداری، هشدار انحراف از مسیر، ترمز اضطراری پیشرفته، فرمان هیدرولیک و افزایش فاصله محورها برای پایداری بهتر اشاره کرد.
در حالیکه تفاهمنامهای در مهرماه ۱۴۰۳ سقف تولید وانت نیسان با استانداردهای قدیمی را ۳۵ هزار دستگاه تعیین کرده بود، امضای قرارداد جدید برای تولید ۳۰ هزار دستگاه دیگر با واکنشها و ابهامات گستردهای مواجه شد. احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان، در واکنش به این مسئله اعلام کرد که ۵ هزار دستگاه از تولید جدید، مربوط به سهمیه قبلی و ۲۵ هزار دستگاه دیگر، از مدلهای ارتقایافته خواهند بود.
انتقادات درباره ایمنی نسخههای دوگانهسوز
با وجود تغییرات اعلامشده، نگرانیها درباره ایمنی نیسانهای دوگانهسوز همچنان پا برجاست. سازمان ملی استاندارد پیشتر هشدار داده بود که در این خودروها، مخازن CNG بهدرستی جانمایی نشدهاند و گزارشهایی از انفجار و تخریب اموال عمومی در سالهای گذشته وجود دارد. پلیس راه نیز بارها اعلام کرده که نیسان آبی بالاترین آمار واژگونی در شرایط بارندگی را در میان خودروهای نیمهسنگین دارد.
سال گذشته برخی مدیران شرکت زامیاد برای ادامه تولید این وانت قدیمی، دیداری با رئیس قوه قضاییه داشتند؛ حرکتی که به گفته ناظران، در جهت دریافت مجوزهای خاص یا کاهش فشارهای نظارتی بوده است. با این حال، کیفیت پایین، پلتفرم فرسوده و ناایمنی نیسان آبی همچنان بدون پاسخ باقی ماندهاند.
با وجود همه نقدها و اشکالات ایمنی، نیسان آبی همچنان یکی از پرتقاضاترین خودروهای باری کشور است و محبوبیت بالایی در میان مشتریان خودروهای نیمهسنگین دارد؛ عاملی که شاید مهمترین انگیزه برای ادامه تولید این محصول باشد.
لینک کوتاه :