ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو فسادآور است

جهان صنعت نیوز– رسول دیناروند در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت درباره مشکلات صنعت داروسازی کشور افزود: مشکل اینجاست که می خواهیم ارز دولتی بدهیم که قیمت دارو پایین باشد و‌ این اشکالی بزرگ است.

وی اضافه کرد: اولا این ارز خودش منشاء اختلاف قیمت بزرگ است و منشا سوء استفاده می شود. برای اینکه جلوی این سوء استفاده گرفته شود باید یک بوروکراسی ایجاد شود تا از تخلفات جلوگیری شود،‌ خود این مسئله کار را سخت می کند و باعث می شود که همیشه نگران باشی و کنترل کنی.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو گفت: مسئله بعدی این است که بالاخره این ارز به درآمد نفتی مربوط است و وقتی این درآمد کم باشد تخصیص ها هم سختگیرانه صورت می گیرد.

نباید تأمین دارو به ارز دولتی وابسته باشد

وی گفت: به نفع کشور است که تامین و تدارک دارو به ارز دولتی وابسته نباشد. الان به جز دارو مگر بقیه کالاها را چطور تامین می کنیم. بی شک با ارز نیمایی دارو را هم می توان تامین کرد، به خصوص اینکه الان ارز نیمایی با آزاد تفاوت چندانی ندارد.

دیناروند افزود: اکنون چون قیمت دارو با ارز دولتی تنظیم می شود اگر تولید کننده یا وارد کننده به هر دلیل نتوانست کالا را با ارز دولتی وارد کند و نتواند ارز دولتی کافی بگیرد، اگر بخواهد با ارز ۱۱ هزار تومانی بیاورد، ممکن است برایش صرف نکند و تدارک و تامین دارو مشکل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: در حال حاضر به علت کاهش فروش نفت با کمبود ارز مواجه هستیم لذا حتما باید هر چه زودتر این اقدام اصلاح شود و تغییر نرخ ارز دارویی اتفاق بیافتد.

وی افزود: این امر هم برای سالم سازی، پاکسازی و روان سازی و هم برای تامین و تدارک به موقع دارو لازم است.

وی گفت: وزارت بهداشت هم به دنبال این اقدام هست و هر چه دیرتر انجام شود بدتر است. من هیچ منطقی نمی بینم که چرا در سال ۹۸ این اتفاق نیفتاد. بالاخره یک روزی باید این کار را انجام دهیم و هر چه زودتر بهتر.

جبران افزایش قیمت دارو با حمایت بیمه ها

دیناروند درباره راه گران نشدن قیمت دارو توضیح داد: وقتی دولت به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی ارز نیمایی بدهد، از ما به التفاوت آن می تواند هزینه داروی بیماران را حمایت کند و افزایش قیمت را با حمایت بیمه ها می تواند جبران کند.

وی گفت: داروی ارزان بالاخره افزایش مصرف هم به دنبال دارد. وقتی قیمت پایین باشد،‌ قاچاق هم اتفاق می افتد و ما بخش مهمی از منابع کشور را از دست می دهیم. مطمئن باشید همین الان بخش مهمی از داروها از کشور خارج می شود و کمبودها بیشتر می شود، به همین ترتیب جلو برویم کمبودهای دارویی بیشتر می شود. از نظر من حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقدام اساسی است.

پیشنهاد ویژه

شناسه : 51884
لینک کوتاه :