۲۰ روز تعلیق، ۹۶۰۰ میلیارد زیان؛ سقوط اضطراری هوانوردی ایران

تعلیق ۲۰روزه پروازهای تجاری بر فراز ایران، با تحمیل ۹۶۰۰ میلیارد تومان خسارت، ضعف ساختاری صنایع هوانوردی و گردشگری کشور را بهوضوح نمایان کرد.
جهان صنعت نیوز – تعلیق بیسابقه پروازهای تجاری در ایران، از ۲۴ خرداد تا ۱۳ تیر ۱۴۰۴، با تحمیل ۹۶۰۰ میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور، ناتوانی ساختارهای مالی و مدیریتی صنایع هوانوردی و گردشگری را عیان ساخت. این وقفه ۲۰ روزه به معنای توقف کامل درآمدهای فروش بلیت و خدمات فرودگاهی بود که بهطور مستقیم ۴۸۰ میلیارد تومان در روز به صنعت هوایی ضرر رساند.
اختلال در زنجیره عملیات هوانوردی
لغو روزانه بیش از ۵۰۰ پرواز، ترافیک مسافر و بار را متوقف کرد و زنجیره تأمین قطعات یدکی و قراردادهای سوخترسانی را با اختلال جدی مواجه ساخت. این شرایط تعمیر و نگهداری ناوگان را به تعویق انداخت و هزینههای اضطراری شرکتها را بالا برد. شرکتهای خدمات فرودگاهی نیز با کاهش ۷۰ درصدی درآمد، ناچار به تعدیل ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیروهای متخصص خود شدند—اتفاقی که کیفیت خدمات در بلندمدت را تهدید میکند.
از سوی دیگر، تغییر مسیر پروازهای عبوری و استفاده از مسیرهای جایگزین، هزینههای سوخت را تا ۱۳ درصد افزایش داد و حاشیه سود شرکتهای بینالمللی را کاهش داد.
گردشگری؛ سقوط به مرز نابودی اقتصادی
صنعت گردشگری، که بهشدت به مسافران خارجی وابسته است، یکی دیگر از قربانیان اصلی این بحران بود. ناتوانی آژانسهای مسافرتی در بازپرداخت بلیتها، نقدینگی آنها را تا ۸۵ درصد کاهش داد و موجب توقف بسیاری از فعالیتها شد. برخی از این آژانسها حتی به آستانه تعطیلی کامل رسیدند.
امیررضا اعتمادی، عضو اتاق بازرگانی ایران، در یادداشتی در «پیوست» از تأخیر بیش از ۳۰ روز در بازگشت پول بلیتها به مسافران خبر داد که اعتماد عمومی به شرکتهای هواپیمایی را بهشدت خدشهدار کرده است.
کارشناسان میگویند بحران اخیر، زنگ خطری جدی برای تصمیمگیران بود تا در زمینه سرمایهگذاری در زیرساختهای انسانی، ایجاد مکانیسمهای پوشش ریسک مالی، و تنوعبخشی به منابع درآمدی صنایع هوانوردی و گردشگری چارهاندیشی کنند. در غیر این صورت، هر شوک مشابهی میتواند به فروپاشی کامل این دو صنعت راهبردی منجر شود.
منبع: زومیت
مسکن
لینک کوتاه :