هزینه‌های سنگین بحران سالمندی در ایران بعد از ۱۴۰۰

جهان صنعت نیوز- بر اساس آخرین آمار رسمی ۹٫۳ درصد جمعیت ۸۰ میلیونی ایران سالمند و بالای ۶۵ سال هستند و این جمعیت تا سال ۱۴۳۰ به حدود ۲۴ درصد یعنی به بیش از ۲۴ میلیون نفر خواهد رسید. جمعیتی که اغلب مولد و کارآفرین نیستند و فقط مصرف کننده هستند و هزینه های گزافی برای زندگی طلب می کنند.

شهلا کاظمی‌پور جامعه شناس در این باره می گوید: پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰، جمعیت ایران به حدود ۱۱۰ میلیون نفر افزایش یابد و تعداد سالمندان نیز به ۲۶ میلیون نفر افزایش یابد؛ یعنی سهم سالمندان ایران در سال ۱۴۳۰ حدود ۲۴ درصد است.

 همچنین نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که جمعیت ایران تا سال ۱۴۳۰، حدود ۱.۴ برابر می‌شود، این در حالی است که جمعیت سالمند حدود ۲.۵ برابر می‌شود، چرا که در دوره‌های پیشین باروری در کشور بالا بوده است و از نظر ضریب سالمندی در سال ۱۴۳۰ مانند کشورهای توسعه یافته خواهیم بود.

وی همچنین درباره آمارهای سالمندان به تفکیک جنسیت نیز بیان کرد: در حال حاضر حدود ۴۹ درصد از سالمندان ایران مرد و ۵۱ درصد زن هستند و پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد که با گذشت زمان، سهم زنان سالمند بیشتر از مردان خواهد شد، چرا که امید زندگی زنان بیش از مردان است.

به گفته کاظمی‌پور، در حال حاضر امید زندگی در زنان ۷۵ سال و در مردان حدود ۷۳ سال است که هر چقدر امید زندگی در جامعه افزایش یابد به تبع فاصله بین امید زندگی زنان و مردان نیز بیشتر خواهد شد.

وی علت افزایش امید زندگی در زنان را به عواملی چون سبک زندگی، شرایط بیولوژیکی و علت کاهش امید زندگی در مردان را به عواملی چون مرگ و میرهای ناشی از اعتیاد، الکلیسم و سوانح و تصادفات مرتبط دانست.

فوت همسران حدود ۷ درصد «مردان سالمند»

این جمعیت‌شناس همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت تاهل و تجرد جمعیت سالمند ایران تصریح کرد: آمارهای سال ۹۵ نشان می‌دهد که ۹۱ درصد از مردان سالمند دارای همسر، حدود ۷ درصد بدون همسر بر اثر فوت، ۰.۸ درصد بدون همسر در اثر طلاق و ۰.۷ درصد مجرد هستند.

همچنین ۵۴ درصد از زنان سالمند دارای همسر، ۴۴ درصد بدون همسر در اثر فوت، ۱.۴ درصد بدون همسر در اثر طلاق، و ۱.۱ درصد مجرد هستند. در این آمارها تفاوت چشم‌گیری میان جمعیت مردان سالمند متاهل و زنان سالمند متاهل وجود دارد که علت آن به مرگ و میر بالای مردان و اختلاف سنی زوجین در بدو ازدواج بازمی‌گردد.

۸۶ درصد زنان سرپرست خانوار «سالمند» هستند

کاظمی با بیان اینکه ۲۴ میلیون خانوار در کشور زندگی می‌کنند، اظهار کرد: حدود ۸۶ درصد از خانوارهای ایرانی مرد سرپرست و حدود ۱۴ درصد (حدود سه میلیون نفر) زن سرپرست هستند که از میان حدود سه میلیون زن سرپرست، حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آنها بیش از ۶۰ سال سن دارند؛ به عبارت دیگر ۸۶ درصد از زنان سرپرست خانوار سالمند هستند که از این میان حدود ۶۳ درصد از آن‌ها تنها زندگی می‌کنند.

حدود ۲ درصد از سالمندان در خانه سالمندان زندگی می‌کنند

به گفته کاظمی‌پور، حدود ۲ درصد از سالمندان ایران در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند که این موضوع به عدم تمکن مالی خانواده‌ها و ناکافی بودن تعداد موسسه‌های دولتی کشور مربوط باشد.

وی ضمن انتقاد از اینکه هیچ حمایتی از نظر روانی، اجتماعی، بهداشتی و … از سالمندان نمی‌شود، گفت: اگرچه توانسته‌ایم امید زندگی را در جامعه افزایش دهیم اما امید زندگی توام با سلامت وجود ندارد و در اصل سالمندان ما دارای امید زندگی توام با فلاکت هستند، که این موضوع ناشی از بی‌برنامگی مسئولان در سال‌های گذشته است، حال آنکه باید اولویت اصلی مان سالمندان باشند.

منبع: ایسنا

عمومی

شناسه : 52007
لینک کوتاه :