xtrim
صاحبان آنلاین‌شاپ‌ها چه می‌گویند

نان‌آوران اینستاگرامی بی‌صدا زیر تیغ فیلترینگ

مشاغل خرد مانند فروشگاه‌های آنلاین امروزه بخش بزرگی از اقتصاد دیجیتال را تشکیل می‌دهند. حالا این مشاغل با مشکلاتی مانند فیلترینگ و عدم دسترسی به فروشگاه‌های خود روبه‌رو هستند.

هما میرزایی-جهان صنعت نیوز: دنیای کسب‌وکار و مشاغل در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است. اگر قبله آمال متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ استخدام در یک اداره دولتی و برخورداری از امنیت شغلی و بیمه بانشستگی بود، متولدین دهه‌های بعد، به‌خصوص دهه ۸۰ دیگر تمایلی به انجام چنین کارهایی ندارند. این نسل دلش می‌خواهد شغلی داشته باشد که هم شغل باشد و درآمدزایی کند، و هم جالب و سرگرم‌کننده باشد، هم نیازی به صبح زود بیدار شدن نداشته باشد، و هم محصور در محیط رسمی و اداری نباشد. اینگونه شد که اینستاگرام، پر مخاطب‌ترین شبکه اجتماعی، رفته رفته به پلتفرمی برای معرفی و فروش محصول تبدیل شد. دامنه درآمدی فعالین در این پلتفرم بسیار گسترده است؛ بعضی‌ها ماهی ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان درآمد دارند، و بعضی دیگر توانسته‌اند با تبلیغات و پیروی از ترندهای جذاب روز به درآمدهای چند ده میلیونی و گاها چند صد میلیونی در ماه برسند.

۸۰ درصد بازار ۷۵ هزار میلیارد تومانی مشاغل اینستاگرامی در رکود

بنا بر آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس تا پیش از آغاز فیلترینگ سراسری در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ میلیون نفر در اینستاگرام مشغول به کار بوده‌اند. گزارش‌های دیگر می‌گویند بازار کسب‌وکارهای اینستاگرامی به بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این ظرفیت عظیم مانند بسیاری از ظرفیت‌های دیگر توسط سیاستگذاران نادیده گرفته شد و با اصرار بر ادامه سیاست ظالمانه فیلترینگ کار به جایی رسید که در حال حاضر حدود ۷۵ درصد این مشاغل از کاهش چشمگیر فروش خود خبر می‌دهند. همچنین بنا بر اعلام اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، طی جنگ ۱۲ روزه ایران و اسرائیل که منجر به قطع شدن اینترنت بین‌الملل شد، ۸۰ درصد این مشاغل فروش نزدیک به صفر را تجربه کرده‌اند. این کسب‌وکارها وابسته به تعامل مداوم با مشتریان آنلاین بوده و با قطعی مداوم اینترنت و عدم امکان دسترسی به فیلترشکن‌ها مشتریان خود را به راحتی از دست خواهند داد.

آنچه اینترنت‌بازی می‌خوانید، منبع درآمد مردم است

مسئولین وزارت ارتباطات می‌گویند در شرایط بحرانی مانند جنگ ۱۲ روزه و برای حفظ امنیت ملی چاره‌ای جز قطعی اینترنت وجود نداشته است. برخی سیاستگذاران نیز دیدگاه کاملا انحصارطلبانه دارند و اینترنت آزاد را دشمن خود می‌بینند و اصرار بر قطع دائم دسترسی به اینترنت بین‌المل دارند؛ در تجمعی که چند ماه پیش توسط تندروها صورت گرفت، برخی شعار می‌دادند: اینترنت را جوری قطع کنید که کاربران دیگر با فیلترشکن هم نتوانند وصل شوند. در آخرین اظهارنظر اینچنینی محمد جواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفته است: “باید از ژست‌های اینترنت‌بازانه دست بکشیم. وی با ساختگی خواندن شعارهایی مانند دسترسی آزاد به اطلاعات ادامه داد: “باید ضمن تسهیل اتصالات داخلی باید برای چندین ماه اتصال خارجی را کاملا تحت کنترل قرار دهیم.” چنین سیاست‌هایی فارغ از آسیب‌های گسترده‌ای که برای کسب‌وکارهای بزرگ ایجاد می‌کند، کسب‌وکارهای کوچک و مشاغل خانگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ادامه فیلترینگ کسب‌وکارم را به زمین زد

یکی از صاحبان صفحات فروش لباس زنانه در اینستاگرام که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کند، و توانسته طی سال‌ها فعالیت مشتریان زیادی از سرتاسر ایران جذب کند، درباره تجربه خود به جهان صنعت نیوز می‌گوید: حدود ۷ سال است در اینستاگرام فعالیت می‌کنم. در ابتدای کار مشتریان زیادی نداشتم تا اینکه با استمرار و گرفتن انواع وام توانستم کار را راه بیندازم. اما با شروع فیلترینگ در ۱۴۰۱ و از دست دادن الگوریتم اینستاگرام بسیاری از مشتریانم را از دست دادم. قوانین اینستاگرام به این صورت است که وقتی مدتی فعالیت نمی‌کنی، بازدیدکنندگانت به‌طور مداوم به صفحه‌ات دسترسی ندارند، و مدام با فیلترشکن‌های مختلف وصل می‌شوی دیگر صفحه‌ات را به دیگران نشان نمی‌دهد. با ادامه‌دار شدن فیلترینگ روند نزولی کار من شدت گرفت و الان با اینکه دیگر به این شرایط عادت کردیم و بخشی از مشتریانم برگشته‌اند، اما همچنان با درآمدی خیلی خیلی کمتر از گذشته کار می‌کنم. این مشکلات تبدیل به جنگ هرروزه برای من و امثال من شده و توان کار را از ما گرفته است. اما مشکلات ما دیده نمی‌شود و کسی به فکر کسب‌وکارهای ما نیست. برخی از دوستان فعال در این حوزه را می‌شناسم که از این طریق خرج خانواده خود را می‌دهند، اما دیگر تحمل گرانی‌ها و دردسرهای دسترسی به اینستاگرام را ندارند و در ناامیدی مطلق فرو رفته‌اند. اینستاگرام به صفحه یکی از همین افراد به دلیل اتصال با فیلترشکن‌های مختلف مشکوک شد و در نهایت آن را بلاک کرد؛ یعنی صفحه‌ای که ۲ سال برای ایجاد آن تلاش کرده بود و به منبع درآمدش تبدیل شده بود را به همین راحتی از دست داد.

کشورهای در حال توسعه مانند ایران در صورت اتخاذ سیاست‌های تسهیلگرانه و رفع موانع حکمرانی دیجیتال، می‌توانند اقتصاد دیجیتال را به پلی برای ارتباط با کشورهای پیشرفته تبدیل کرده و بهره‌وری اقتصادی را افزایش دهند. سیاستی که به نظر نمی‌رسد در دستور کار تصمیم‌گیران قرار داشته باشد؛ تصمیم‌گیرانی که دسترسی به اینترنت آزاد را جزو حقوق ابتدایی شهروندان نمی‌دانند و همچنان پایبند به اقتصاد سنتی هستند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 520076
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *