ایران در حوزه دارویی با کوبا همکاری  می کند

جهان صنعت نیوز- محمدرضا شانه ساز در دیدار با مدیرکل سازمان تنظیم مقررات دارویی و تجهیزات پزشکی کوبا و هیات همراه تاکید کرد: در زمینه تولید دارو توانسته ایم به مرزهای خودکفایی نزدیک شویم و در حوزه تجهیزات پزشکی نیز صفر تا  صد در صد اقلام هایتک (فناوری بالا) را در کشور تولید می‌کنیم.

وی افزود: کوبا صاحب دانش و تکنولوژی به ویژه در حوزه بایوتکنولوژی است و مطمئن هستیم که متخصصان کوبایی می توانند در کنار متخصصان ایرانی، کارهای ارزشمندی را خلق کنند.

شانه ساز اضافه کرد: بخش های کنترلی مانند اداره کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو و تجهیزات پزشکی امکاناتی را دارند که می توانند زمینه خوبی برای همکاری ها در حوزه بایوتکنولوژی را ایجاد کنند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری در حوزه تجهیزات پزشکی بین ایران و کوبا

سید حسین صفوی، مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در این دیدار گفت: به دنبال اعلام آمادگی طرف کوبایی در استفاده از تجهیزات پزشکی ساخت ایران در کوبا و راه اندازی خطوط تولید آنها در کوبا، با اقدامات امور بین الملل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، عقد تفاهم نامه همکاری با کوبا در زمینه تبادلات فنی و رگولاتوری و انتقال تکنولوژی تجهیزات پزشکی ساخت ایران و کوبا، انجام شد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: با عقد این تفاهم نامه، زمینه رونق تولید و صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران به کوبا و از کوبا به آمریکای لاتین محقق خواهد شد.

گفتنی است: هم اکنون ۱۰۵ محصول تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران که موفق به اخذ استانداردهای بین المللی از جمله نشان CE اروپا (انطباق محصول با قوانین و مشخصات تعریف شده در اروپا) شده اند به ۵۵ کشور صادر می شود.

پیشرفت ایران در ساخت تجهیزات پزشکی

رافائل پرز کریستیانو مدیرکل سازمان تنظیم مقررات دارویی و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت کوبا نیز در این دیدار گفت: ما می توانیم بسیاری از اقلام دارویی ایران مانند محصولات نهایی و مواد اولیه را وارد سیستم سلامت بهداشت کوبا کنیم.

وی با بیان اینکه کوبا به مواد اولیه دارویی نیاز دارد، افزود: در حوزه فرمولاسیون و تهیه داروها، از مواد اولیه وارداتی بهره می‌بریم و یکی از زمینه‌های مهم همکاری کوبا و ایران می تواند دسترسی به مواد اولیه دارویی تولید ایران باشد.

کریستیانو با اشاره به بازدید انجام گرفته از خطوط تولید تجهیزات پزشکی در پارک علم و فناوری پردیس تهران گفت: کوبا تجهیزات پزشکی مورد نیاز را از اروپا خریداری می کند و برای ما تحسین برانگیز است که ایران در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است که در این زمینه هم می توانیم از تولیدات ایران بهره‌مند شویم و این می تواند یکی از توافقات تاریخی دو کشور در حوزه همکاری سلامت و اقتصاد باشد.

گفتنی است سفیر کوبا در ایران و مدیرکل بازرگانی کوبا فارما و مدیران کل دارو، تجهیزات پزشکی، غذا، مکمل ها و آزمایشگاه سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه حضور داشتند.

منبع: ایرنا

عمومی

شناسه : 52023
لینک کوتاه :