راز خودروهای ارزان چینی | داستانی که فقط چین میتواند بنویسد

قیمت پایین خودروهای چینی در بازار جهانی نتیجه ترکیبی از تسلط بر زنجیره تأمین، اقتصاد مقیاس، زیرساختهای گسترده، نیروی کار ارزان و یارانههای دولتی است.
جهان صنعت نیوز، با وجود شهرت جهانی محصولات چینی بهدلیل قیمت پایین، خودروهای ساخت چین در بازارهای بینالمللی فراتر از انتظار مقرونبهصرفه هستند. اما برخلاف تصورات رایج، این ارزانسازی تنها به نیروی کار ارزان یا کپیبرداری از طراحیهای غربی محدود نمیشود. چین با تکیه بر تسلط کامل بر زنجیره تأمین و زیرساختهای بومی توانسته خودروهایی تولید کند که از نظر قیمت، رقابتناپذیرند.
چین در تولید بسیاری از مواد حیاتی برای صنایع الکترونیک و خودروسازی، از جمله سیلیکون، منیزیم، فلزات خاص و قطعات الکترونیکی، رتبه نخست جهانی را دارد. این وابستگی جهانی به منابع چینی، باعث کاهش شدید هزینههای تولید برای خودروسازان داخلی این کشور میشود. نبود هزینههای واردات، تعرفهها و حملونقل خارجی، خودروهای چینی را در برابر رقبای غربی بسیار ارزانتر کرده است.
با بیش از ۴.۲ میلیون پورت شارژ و ۸۳۰ هزار ایستگاه شارژ عمومی، چین بزرگترین شبکه زیرساخت خودروهای برقی را در جهان دارد. این در حالی است که آمریکا تنها ۶۱ هزار ایستگاه شارژ در اختیار دارد. چنین زیرساختی نهتنها استفاده از خودروهای برقی را آسانتر میکند، بلکه به مصرفکننده اطمینان میدهد که میتواند در هر نقطهای از خودرو خود استفاده کند.
یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت، تولید انبوه خودروهای برقی در بازار چین است. تولیدکنندگان با تمرکز بر مدلهای اقتصادی و پلتفرمهای مشترک، هزینه تمامشده را به شدت کاهش دادهاند. همچنین کاهش قابل توجه قیمت باتریهای لیتیوم-یونی در چین به دلیل تولید بومی، باعث شده خودروهای برقی با قیمتهای بسیار پایین روانه بازار شوند.
چین با ارائه یارانههای خرید، معافیتهای مالیاتی و تسهیلات متنوع به تولیدکنندگان خودروهای برقی، فضای رقابتی شدیدی ایجاد کرده است. این حمایتها، قیمتها را در محدودهای نگاه میدارد که امکان رقابت جهانی را فراهم میسازد. برای نمونه، خودرو «بیوایدی سیگال» با قیمت ۷۸۰۰ دلار در بازار عرضه میشود، رقمی که با هیچ خودروی برقی غربی قابل مقایسه نیست.
برخلاف غرب که خودروهای برقی عمدتاً در رده لوکس عرضه میشوند، بازار چین با رویکردی انبوهنگر طراحی شده است. در این بازار، قیمت متوسط خودروهای برقی حدود ۳۴ هزار دلار است، در حالی که این رقم در آمریکا به بیش از ۵۵ هزار دلار میرسد. رقابت شدید در بازار چین باعث شده تولیدکنندگان مجبور به کاهش قیمت برای بقا باشند.
با افزایش فروش خودروهای برقی در چین و تلاش این کشور برای حفظ انحصار در زنجیره تولید، چشمانداز بازار جهانی خودرو بهویژه در بخش الکتریکی بهطور جدی تحت تأثیر قرار گرفته است. چین نشان داده است که حتی بدون بهرهگیری از شرایط کاری ناعادلانه، میتواند با تکیه بر زیرساخت، منابع، فناوری و سیاستهای حمایتی، قیمتگذاری خودرو را در سطح جهان بازتعریف کند.
خودرولینک کوتاه :