xtrim

روزگار سخت رانندگان اسنپ و تپسی | قرارداد سفید، جاده سیاه؛ وقتی بیمه برای رانندگان رؤیا می‌شود

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در غیاب بیمه اجتماعی با ناامنی شغلی و معیشتی مواجه‌اند و مطالبه جدی برای قانون‌گذاری الزام‌آور و ورود نهادهای نظارتی بیش از پیش احساس می‌شود.

جهان صنعت نیوز، با گسترش فزاینده تاکسی‌های اینترنتی در ایران و حضور چند میلیونی رانندگان در این حوزه، یک بحران اساسی در حال شکل‌گیری است: نبود بیمه اجتماعی برای رانندگان. این مشکل، نه‌فقط معیشت و سلامت آنان، بلکه امنیت خانواده‌هایشان را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

بسیاری از رانندگان پلتفرم‌های حمل‌ونقل آنلاین به‌صورت روزمزد و بدون قرارداد مشخص فعالیت می‌کنند. شرکت‌های فعال در این حوزه نیز رانندگان را «همکار مستقل» معرفی می‌کنند تا از مسئولیت‌های بیمه‌ای شانه خالی کنند. در نتیجه، رانندگان در زمان بروز بیماری، تصادف، یا دوران کهولت، هیچ‌گونه حمایت قانونی و مالی ندارند.

رضا نادری، یکی از رانندگان فعال در تهران، می‌گوید: «اگر مریض شویم یا ماشین خراب شود، هیچ حمایتی نداریم و تاکسی اینترنتی قرارداد رسمی با ما ندارد.»

وعده‌هایی که به بیمه ختم نمی‌شوند

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون چندین بار بر لزوم بیمه‌کردن این رانندگان تأکید کرده است. احمد میدری، وزیر تعاون، از تدوین لایحه‌ای برای ورود رانندگان به بیمه‌های اجتماعی خبر داده و سازمان تأمین اجتماعی نیز بر ضرورت این امر تأکید دارد. اما مقاومت شرکت‌های پلتفرمی در پرداخت حق بیمه و پذیرش رابطه استخدامی، مانع تحقق این طرح‌ها شده است.

روح‌الله وافری، دبیر هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان تاکسی اینترنتی قم هشدار می‌دهد که عدم حمایت بیمه‌ای، خطر گسترش آسیب‌های اجتماعی و افزایش نارضایتی‌های شغلی را به‌همراه دارد. نبود بیمه، در صورت بروز حوادث شغلی، نه‌تنها فرد بلکه خانواده و اجتماع را نیز در معرض آسیب قرار می‌دهد.

نمایندگان صنفی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از عدم مشارکت در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرنوشت خود گلایه دارند. به گفته آنان، درخواست‌هایی برای حضور در جلسات رسمی و ارسال نامه به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس انجام شده، اما هنوز به حضور مؤثر در ساختار تصمیم‌سازی دست نیافته‌اند. تشکیل اتحادیه‌های صنفی قدرتمند یکی از مطالبات جدی آنان است.

کارشناسان حوزه رفاه اجتماعی تأکید دارند که تنها راه پایان‌دادن به بحران، تدوین و اجرای قوانین الزام‌آور برای بیمه‌کردن رانندگان است. ورود نهادهایی چون مجلس و قوه قضاییه برای نظارت بر تعهد شرکت‌ها، استفاده از مدل‌های نوین بیمه‌ای متناسب با وضعیت رانندگان و تقویت جایگاه نمایندگان صنفی در فرآیندهای قانونی، از جمله راهکارهای پیشنهادی است.

در حال حاضر، وزارت تعاون مشغول نهایی‌سازی آیین‌نامه‌ای برای بیمه شاغلان فضای مجازی است، اما این پرسش همچنان پابرجاست:

آیا پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی بالاخره مسئولیت خود را در قبال رانندگان خواهند پذیرفت؟

 

 

بانک و بیمه
شناسه : 521303
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *