xtrim

ناوگان فرسوده موتورسیکلت در تهران؛ عامل پنهان مصرف افسارگسیخته بنزین

۹۰درصد ناوگان پیک‌های موتوری شهر تهران فرسوده هستند و نقش مهم و بزرگی را در آلودگی هوا و تشدید ناترازی بنزین ایفا می‌کنند؛ با نوسازی این ناوگان روزانه حدود یک میلیون لیتر و با برقی‌سازی آن، روزانه حدود ۲ میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاهش می‌یاید.

جهان صنعت نیوز، ناوگان حمل‌و‌نقل فرسوده نقش مهمی در ناترازی بنزین ایران دارند. موتورسیکلت‌ها و خودروهای نوشماره، حدودا نصف موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده مصرف بنزین دارند.

هر موتورسیکلت نوشماره در ایران حدودا ۳ لیتر به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین دارد؛ این رقم برای موتورسیکلت‌های فرسوده حدودا ۷ لیتر است. یعنی درواقع بیشتر از دوبرابر یک موتورسیکلت نو، یک موتورسیکلت‌ فرسوده مصرف مستمر بنزین دارد.

در شهر تهران حدودا ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت‌، کار لجستیک شهری را انجام می دهند که در قالب پیک‌های موتوری آنها را می شناسیم. ۹۰درصد این ناوگان پیک‌های موتوری شهر تهران فرسوده هستند و نقش مهم و بزرگی را در آلودگی هوا و تشدید ناترازی بنزین ایفا می‌کنند.

اگر موتورسیکلت‌های فرسوده را با موتورسیکلت‌های نو، در ناوگان لجستیک ۴۰۰ هزار دستگاهی پیک‌های موتوری تهران جایگزین کنیم، به‌طور حدودی یک میلیون لیتر در روز از مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی می شود.

اگر این ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاهی را با موتورهای برقی جایگزین کنیم و این ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در لجستیک شهر تهران دیگر بنزین مصرف نکنند، حدودا ۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی کرده‌ایم.

این ۴۰۰ هزر دستگاه موتورسیکلت فعال در لجستیک شهر تهران، اغلب ذیل نظر پلتفرم‌های اینترنتی درحال فعالیت هستند؛ یعنی اگر این پلتفرم‌ها به موضوع نوسازی موتورسیکلت‌ها ورود کنند، یا به موضوع برقی سازی ناوگان ورود جدی داشته باشند و با نهادهای ذیربط همکاری کنند، به صورت مشخص آلایندگی هوای شهر تهران و همینطور بحث مصرف افسارگسیخته بنزین در این ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاهی به شدت می‌تواند مدیریت شود.

تسنیم

نفت و پتروشیمی
شناسه : 521862
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *