تا تکمیل کامل آزادراه تهران – شمال چقدر فاصله داریم؟

آن طور که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل خبر داده، تکمیل ۵۵ کیلومتر از آزادراه تهران - شمال باقیمانده که برای تکمیل آن ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. همچنین عملیات اجرایی هشت کیلومتر از این مسیر نیز کمتر از یک ماه آینده آغاز میشود.
جهان صنعت نیوز، آزادراه تهران – شمال به عنوان یکی از مهمترین پروژههای عمرانی کشور تلقی میشود که با هدف کاهش زمان سفر به شهرهای شمالی، افزایش ایمنی جادهها، کاهش تصادفات، تسهیل دسترسی به شهرهای شمالی و به تبع آن توسعه گردشگری، بهبود حمل و نقل کالا و کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش آلودگی ساخته شد.
این پروژه به طول ۱۲۴ کیلومتر در قالب چهار قطعه طرح ریزی شده است که منطقه یک آن ۳۲ کیلومتر از دوآب شهرستانک تا تهران در اسفند ۱۳۹۸ به بهره برداری رسید.
منطقه دو آن با ۲۲ کیلومتر که شامل تونلهای البرز شرقی و غربی است با پیشرفت فیزیکی ۸۹.۵ درصد در دست تکمیل است.
منطقه سه حدود ۵۰ کیلومتر در مرحله مطالعات نهایی و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد و منطقه چهار آن به طول ۲۰ کیلومتر از سه راهی کجور تا چالوس در سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
آن طور که در برخی منابع آمده است آزادراه تهران – شمال ۶۰ کیلومتر کوتاهتر از مسیر موجود در جاده کرج – چالوس بوده و زمان سفر را تا ۹۰ دقیقه در شرایط ترافیک سنگین کاهش میدهد. همچنین میتواند سالانه ۸۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی کند و ۵۵۳ میلیون کیلومتر مسافت عبوری سالانه را کاهش دهد. از طرفی این پروژه میزان تولید آلایندههای هوا را ۳۵ هزار تن در سال کاهش میدهد و همچنین منجر به کاهش چشمگیر تصادفات جادهای و ارتقای ایمنی تردد می شود.
چالش های پروژه
طبق گفته مسئولان، منطقه سه این پروژه چالشهای بسیاری از جمله عبور از مناطق کوهستانی و حفاظت شده محیط زیستی، شیبهای تند، صخرههای بلند و درههای عمیق، محدودیتهای مکانی برای احداث کارگاههای عمرانی و شرایط آب و هوایی سرد و طولانی بودن فصل سرما را دارد که پیش تر معاون وزیر راه وشهرسازی خبر داده بود ادامه عملیات اجرایی آزادراه تهران – شمال با رعایت دقیق الزامات زیست محیطی و پیوستهای مرتبط با منابع طبیعی انجام خواهد شد.
در این راستا هوشنگ بازوند – مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – در تشریح آخرین وضعیت تکمیل آزاد راه تهران – شمال گفته که ۵۵ کیلومتر از آزاد راه تهران – شمال باقی مانده که برای این ۵۵ کیلومتر حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی اظهار کرده که برای تکمیل هشت کیلومتر از این مسیر جلساتی با محیط زیست برگزار کردیم و مقرر شده کمتر از یک ماه آینده آغاز عملیات اجرایی آن از سیاه بیشه تا ولی آباد شروع شود. همچنین به دنبال تامین منابع هستیم که چهار کیلومتر باقی مانده را نیز تکمیل کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، از مرزن آباد تا دزبن با توجه به اینکه جزو محور نبود اما به خاطر تسهیل در ترافیک مسیر چهار خطه را به جد پیگیری میشود تا مقداری از مساله ترافیک حل شود.
ایسنا
لینک کوتاه :