خریداران فروش فوق العاده ایران خودرو ضرر می کنند | پیش از ثبت نام ایران خودرو، این گزارش را بخوانید

بررسی پنج خودروی عرضه شدهایرانخودرو در طرح فروش فوقالعاده هفته آینده نشان میدهد که برخلاف تصور عمومی، خرید مستقیم از کارخانه نهتنها سودآور نیست، بلکه در بیشتر موارد منجر به زیان مالی برای خریداران میشود.
جهان صنعت نیوز، در بازار متلاطم خودروی ایران، فروشهای فوقالعاده کارخانهای، همواره توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب میکنند. بسیاری از مردم تصور میکنند که خرید خودرو از کارخانه همواره به معنای سود قطعی است. اما در واقعیت، تفاوت میان قیمت کارخانه، هزینه نهایی با احتساب خواب پول و قیمت روز بازار آزاد، میتواند حتی منجر به زیان برای خریداران شود. گزارش پیشرو با بررسی پنج خودروی پرفروش ایرانخودرو در طرح فروش فوقالعاده هفته آینده، واقعیت سود و زیان این خریدها را بهطور دقیق بررسی میکند.
تارا اتوماتیک V4
قیمت کارخانهای این خودرو حدود یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون تومان اعلام شده است. با در نظر گرفتن هزینه خواب پول، خریدار در نهایت باید مبلغی نزدیک به یک میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان پرداخت کند. در حالی که قیمت بازار آزاد این خودرو حدود یک میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان است. بنابراین خریدار با زیانی در حدود ۲۵ میلیون تومان مواجه میشود. این زیان نشان میدهد که تارا اتوماتیک برخلاف تصور عمومی، در شرایط فعلی بازار توجیه اقتصادی ندارد.
پژو 207i TU3 دندهای
خودروی بعدی، پژو ۲۰۷ آی با موتور TU3 و گیربکس دستی است. قیمت کارخانه آن حدود ۷۳۴ میلیون تومان است، اما با احتساب خواب پول، هزینه نهایی برای خریدار به حدود ۷۶۷ میلیون تومان میرسد. این در حالی است که قیمت بازار آزاد آن تنها ۷۴۸ میلیون تومان است. در نتیجه، خریدار این خودرو نیز با زیانی حدود ۱۹ میلیون تومان مواجه میشود. این موضوع نشان میدهد که حتی خودروهای اقتصادیتر نیز در حال حاضر بهصرفه نیستند، مگر با تحلیل دقیق قیمتها.
پژو 207i اتوماتیک سقف فلز
در میان خودروهای بررسیشده، تنها خودرویی که برای خریدار سودآور بوده، پژو ۲۰۷ آی اتوماتیک با سقف فلزی است. قیمت کارخانهای این خودرو کمی بیش از ۹۵۸ میلیون تومان است و با احتساب خواب پول، هزینه نهایی خرید آن به حدود یک میلیارد و ۱۶ میلیون تومان میرسد. در بازار آزاد، این خودرو حدود یک میلیارد و ۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین خریدار با زیانی بیش از ۱۰ میلیون تومان مواجه میشود. این سود، اگرچه چشمگیر نیست، اما در شرایط فعلی بازار، آن را به تنها گزینه منطقی در بین خودروهای مورد بررسی تبدیل کرده است.
هایما S5 پرو
هایما S5 پرو، یکی از خودروهای مونتاژی و نسبتاً لوکس این لیست است. قیمت کارخانهای آن یک میلیارد و ۶۹۸ میلیون تومان بوده و با در نظر گرفتن خواب پول، هزینه نهایی آن برای خریدار به حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان میرسد. با این حال، عدم وجود قیمت دقیق برای این خودرو در بازار آزاد، تحلیل سود و زیان آن را دشوار میکند. این مسئله ممکن است به دلایلی مانند عرضه محدود، کاهش تقاضا یا نبود شفافیت در معاملات مرتبط باشد.
هایما S7 پرو
هایما S7 پرو نیز از نظر قیمتگذاری شرایط مشابهی با مدل S5 دارد. قیمت کارخانهای آن یک میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان است و خریدار برای تحویل گرفتن آن با احتساب خواب پول، باید رقمی نزدیک به یک میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان پرداخت کند. این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۸۷۷ میلیون تومان برآورد شده است. به این ترتیب، خریدار این مدل با زیانی در حدود ۲۹ میلیون تومان مواجه میشود. این اختلاف قابل توجه، نشان میدهد که خرید این خودرو از کارخانه، با وجود ظاهر جذاب و امکانات فنی، از نظر اقتصادی بههیچوجه مقرونبهصرفه نیست.
بررسی قیمت ها. حاکی از آن است که برخلاف باور عمومی، خرید خودرو از کارخانه همواره با سود همراه نیست. در این میان، تنها یک مدل از پنج خودروی مورد بررسی واقعاً برای خریدار سودآور بوده است. مابقی خودروها، نهتنها سودی برای خریدار ندارند، بلکه در برخی موارد با زیان چشمگیری نیز همراه هستند. بنابراین توصیه میشود پیش از تصمیمگیری برای خرید در طرحهای فروش فوقالعاده، خریداران قیمت نهایی (شامل هزینه خواب پول) را با نرخ بازار آزاد مقایسه کرده و سپس اقدام به ثبتنام کنند.
خودرولینک کوتاه :