تغییر مهم در فروش ایران خودرو: از ثبت نام ایران خودرو چقدر سود میکنیم؟

با اعلام شرایط جدید فروش ایرانخودرو، بررسیها نشان میدهد که به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار در فضای راکد کنونی، ثبتنام در این طرحها سود قابل توجهی برای خریداران به همراه ندارد.
جهان صنعت نیوز، ایرانخودرو اخیراً شرایط فروش جدیدی را اعلام کرده که مهمترین تفاوت آن با دورههای قبل، کاهش مبلغ بلوکهسازی به ۱۰۰ میلیون تومان است. طبق اعلام این شرکت، متقاضیان میتوانند از تاریخ ۴ تا ۹ مرداد ۱۴۰۴ نسبت به وکالتیکردن حساب بانکی و ثبتنام در این طرح اقدام کنند. در این مرحله، ۱۱ محصول در قالب سه روش فروش فوری، فروش فوقالعاده و پیشفروش عرضه میشود.
برخلاف سالهای گذشته که اختلاف قیمت کارخانه و بازار سود قابلتوجهی را برای برندگان قرعهکشی به همراه داشت، اکنون با افزایش قیمت کارخانهای خودروها و تشدید رکود بازار، این فاصله به حداقل رسیده است. بازار خودرو پس از جنگ ۱۲ روزه اخیر وارد رکودی عمیقتر شده و سرمایهها به سمت بازارهای نقدشوندهتری مانند ارز و طلا حرکت کردهاند. در چنین شرایطی، پیشبینی میشود رکود ادامهدار باشد و حتی به کاهش بیشتر قیمتها منجر شود.
بررسی سود فروش فوری ایرانخودرو
در روش فروش فوری که تحویل خودرو در مدت کوتاهی انجام میشود، سود برخی خودروها به شرح زیر است:
سورن پلاس دوگانهسوز: قیمت کارخانه ۸۲۲ میلیون تومان، قیمت بازار ۸۴۱ میلیون تومان: سود حدود ۱۸ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک: قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۱۹۰ میلیون تومان: سود حدود ۳۹ میلیون تومان
تارا دندهای V1 پلاس: قیمت کارخانه ۸۸۷ میلیون تومان، قیمت بازار ۹۴۲ میلیون تومان: سود حدود ۵۴ میلیون تومان
پژو 207i TU3: قیمت کارخانه ۷۲۳ میلیون تومان، قیمت بازار ۷۴۸ میلیون تومان: سود حدود ۲۴ میلیون تومان
هایما 7X: قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۹۹۸ میلیون تومان، قیمت بازار ۲ میلیارد و ۲۲۵ میلیون تومان: سود حدود ۲۲۷ میلیون تومان (برای هایما S5 پرو قیمت بازار اعلام نشده است)
این اعداد نشان میدهند که در بهترین حالت، سود فروش فوری در خودروهای اقتصادی بین ۱۸ تا ۵۴ میلیون تومان است. اما شانس برنده شدن در قرعهکشی فروش فوری بسیار پایین است.
بررسی سود فروش فوقالعاده
در فروش فوقالعاده که تحویل خودرو مدتدار است و خواب پول نیز در محاسبات لحاظ میشود، سود برخی خودروها بهصورت زیر است:
تارا اتوماتیک V4: قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون تومان، قیمت نهایی با احتساب خواب پول ۱ میلیارد و ۱۶۹ میلیون تومان، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۱۴۵ میلیون تومان : زیان حدود ۲۵ میلیون تومان
پژو 207i TU3: قیمت کارخانه ۷۲۳ میلیون تومان، قیمت نهایی ۷۶۷ میلیون تومان، قیمت بازار ۷۴۸ میلیون تومان: زیان حدود ۱۹ میلیون تومان
پژو 207i اتوماتیک با سقف فلزی: قیمت کارخانه ۹۵۸ میلیون تومان، قیمت نهایی ۱ میلیارد و ۱۶ میلیون تومان، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۲۷ میلیون تومان: سود حدود ۱۰ میلیون تومان
هایما S7 پرو: قیمت کارخانه ۱ میلیارد و ۷۹۸ میلیون تومان، قیمت نهایی ۱ میلیارد و ۹۰۵ میلیون تومان، قیمت بازار ۱ میلیارد و ۸۷۷ میلیون تومان : زیان حدود ۲۸ میلیون تومان (برای هایما S5 پرو همچنان قیمت بازار مشخص نیست)
بررسی این اعداد نشان میدهد که در شرایط فعلی بازار، خرید خودرو از روش فروش فوقالعاده در بسیاری از موارد زیانده است. تنها در صورت بروز تغییراتی در بازار مانند جهش نرخ ارز یا کاهش عرضه، ممکن است شرایط متفاوت شود.
پیشفروش؛ مناسب برای مصرفکننده واقعی بدون نقدینگی کامل
پیشفروش بیشتر برای افرادی مناسب است که مصرفکننده واقعی هستند اما در حال حاضر توان پرداخت کامل بهای خودرو را ندارند. با توجه به وضعیت فعلی بازار، پیشبینی سود از این روش بسیار دشوار است.
جمعبندی: بازار دیگر سودآور نیست
در نهایت، شرایط فعلی بازار خودرو نشان میدهد که ثبتنام در طرحهای فروش ایرانخودرو بیش از آنکه سودآور باشد، صرفاً راهی برای تأمین خودروی صفر برای مصرفکنندگان واقعی است. بازار در حالت رکودی قرار دارد و قیمتها در شرایط ثبات ماندهاند. اگر شرایط فعلی ادامه یابد، ثبتنام در این طرحها برای کسب سود توصیه نمیشود. اما اگر به دنبال خرید مصرفی هستید و قصد نگهداری خودرو را دارید، فروش فوری منطقیترین انتخاب خواهد بود.
منبع: آخرین خودرو
خودرولینک کوتاه :