فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا در راه است

کاهش شدید مبلغ سپرده وکالتی در فروش جدید ایرانخودرو، نشاندهنده عقبنشینی از سیاستهای محدودکننده و آغاز تلاش برای تحریک تقاضا در شرایط رکود بازار خودرو است.
جهان صنعت نیوز، همزمان با آغاز دومین مرحله فروش خودرو در سال ۱۴۰۴، تغییراتی معنادار در سیاستهای فروش ایرانخودرو به چشم میخورد که از تلاشی برای تحریک تقاضا در بازار راکد خودرو حکایت دارد. برخلاف سالهای گذشته که تمرکز سیاستگذاران بر اعمال محدودیت برای کنترل تقاضای سرمایهای بود، اکنون نشانههایی از عقبنشینی از آن سیاستها دیده میشود.
از سختگیری به تسهیل؛ کاهش ۷۰ درصدی سپرده وکالتی
یکی از مهمترین تغییرات این مرحله، کاهش مبلغ سپرده وکالتی از ۳۵۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون تومان است؛ اقدامی که بار ورود مشتریان به فرآیند ثبتنام را کاهش داده و نشان میدهد خودروسازان نسبت به افت شدید تقاضا در بازار واکنش نشان دادهاند. این مبلغ پیشتر بهعنوان فیلتر اصلی برای حذف خریداران غیرواقعی استفاده میشد، اما اکنون حتی مصرفکنندگان واقعی نیز تمایلی به قفل کردن سرمایه در فرآیندهای پیچیده خودروساز ندارند.
فروش تیرماه و نشانههای افت مشارکت
در نخستین مرحله فروش امسال که ۱۲ تیر برگزار شد، تنها ۹۵ هزار نفر در قالب متقاضیان عادی ثبتنام کردند؛ آماری که با وجود ظاهر بالا، نسبت به ادوار گذشته کاهش چشمگیری داشته و از افت علاقه بازار حکایت دارد. این در حالی است که در سالهای قبل، تعداد ثبتنامکنندگان بعضاً از ۳۰۰ هزار نفر نیز عبور میکرد.
قیمتگذاری مبهم، بازار بلاتکلیف
اختلاف ایرانخودرو با وزارت صمت در زمینه قیمتگذاری نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد تردید در بازار است. وزارت صمت مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمتها را صادر کرده، اما ایرانخودرو همچنان نسبت به آن معترض است. این عدم شفافیت، ارزیابی سود و زیان احتمالی را برای خریداران دشوار کرده و باعث کاهش رغبت به خرید شده است.
احتمال حذف سایر شروط ثبتنام
با ادامه روند کاهش تقاضا، کارشناسان پیشبینی میکنند که دیگر محدودیتهای ثبتنام نیز مورد بازنگری قرار گیرند. از جمله این شروط، ممنوعیت خرید خودرو برای کسانی است که در ۲۴ یا ۴۸ ماه گذشته از خودروسازان دیگر یا همین شرکتها خرید کردهاند. شنیدهها حاکی از آن است که حذف این شروط نیز در دستور کار قرار دارد.
در مجموع نشانههای روشنی از عبور سیاست فروش خودرو از فاز محدودسازی به فاز تحریک تقاضا دیده میشود؛ تغییری که در صورت استمرار رکود بازار، میتواند به اصلاحات گستردهتر در ساختار فروش صنعت خودرو منجر شود و در آینده شاهد فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا هم باشیم.
خودرولینک کوتاه :