آیا مدرسه میتواند به خاطر نمره پایین، ثبتنام نکند؟

با وجود بخشنامه آموزشوپرورش مبنی بر ممنوعیت اخراج دانشآموزان با نمرات پایین، گزارشها نشان میدهد که برخی مدارس همچنان با نادیده گرفتن این دستور، مانع ادامه تحصیل یا ثبتنام دانشآموزان ضعیف میشوند.
جهان صنعت نیوز، با وجود صدور بخشنامهای از سوی وزارت آموزش و پرورش که بر ممنوعیت اخراج یا عدم ثبتنام دانشآموزان دارای نمرات ضعیف تأکید دارد، گزارشهای میدانی خبرگزاری تسنیم نشان میدهد که برخی مدارس همچنان به این تخلف ادامه میدهند.
در سالهای اخیر، روندی نگرانکننده در برخی مدارس شکل گرفته که در آن، برای افزایش معدل کلی مدرسه و بهبود نتایج آموزشی، دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین طرد میشوند. این رویکرد در تابستان امسال نیز پررنگتر شده است.
روایتهایی از حذف دانشآموزان در سکوت
یکی از مادران ساکن استان هرمزگان در تماس با خبرنگار تسنیم میگوید: «پسرم در مدرسه شاهد تحصیل میکند. به ما اطلاع دادند که بهدلیل ضعف در دو درس، دیگر اجازه ادامه تحصیل ندارد و باید برای تحویل پرونده اقدام کنیم؛ در حالی که صراحتاً اعلام شده اخراج به دلیل نمره پایین ممنوع است.»
پدر دیگری از تهران نیز روایت میکند: «فرزندم قرار بود امسال وارد پایه هشتم شود، اما مدرسه با اشاره به نمرات پایین، از ثبتنام مجدد او خودداری کرد. حتی گفتند اگر شهریه بیشتری بپردازیم، میتوانیم ثبتنام کنیم! وقتی نپذیرفتیم، پرونده تحصیلی را تحویل دادند و اکنون باید دنبال مدرسه جدیدی بگردیم.»
نادیدهگرفتن عدالت آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی
نکته تأسفبار آنکه این تخلفات تنها به مدارس غیردولتی محدود نمیشود؛ برخی مدارس دولتی عادی نیز، که طبق قانون اجازه هیچگونه شرطگذاری برای ثبتنام ندارند، از پذیرش دانشآموزان ضعیف خودداری میکنند یا با شیوههایی نظیر کاهش نمره انضباط یا برخوردهای نامناسب، خانوادهها را به خروج اجباری دانشآموز سوق میدهند.
در این میان، نقش نظارتی ادارات آموزشوپرورش مناطق نیز کمرنگ و غیرقابل اتکاست؛ گاهی حتی مشاهده میشود که مسئولان منطقهای به جای پیگیری شکایات خانوادهها، جانب مدیران مدارس را میگیرند و از تخلفات چشمپوشی میکنند.
حذف بهجای حمایت؛ انحراف از فلسفه آموزش
از دیرباز یکی از اصلیترین وظایف مدارس، حمایت از دانشآموزان ضعیف و کمک به ارتقاء سطح تحصیلی آنان بوده است. اما اکنون، بهجای «توانمندسازی»، در برخی مدارس شاهد حذف و طرد این گروه آسیبپذیر هستیم. این وضعیت، هم از منظر عدالت آموزشی و هم از لحاظ روانی و اجتماعی بسیار آسیبزاست.
با توجه به فشارهای اقتصادی روزافزون بر خانوادهها و شکنندگی امید در جامعه، این رفتارها علاوه بر افزایش استرس خانوادهها،موجب بیاعتمادی نسبت به عملکرد دستگاه آموزش و پرورش نیز میشود.
لینک کوتاه :