xtrim

چرا اجرای خطوط پرسرعت در بزرگراه همت متوقف شد؟

قرار بود خطوط پرسرعت در همت ایجاد شود اما رئیس شورای شهر گفت که فعلاً خبری نیست.

جهان صنعت نیوز، شهرداری تهران دو ماه پیش اعلام‌ کرد که از تابستان، لاین خودروهای پرسرنشین در بزرگراه همت راه‌اندازی می‌شود.
اما امروز رئیس شورای شهر تهران، مهدی چمران، به فارس گفت که شورای عالی ترافیک این طرح را مصوب نکرده است.

از سال گذشته استارت ساخت مسیر HOV (خطوط پرسرنشین) در تهران آغاز شد؛ قرار بود در فروردین این طرح اجرایی شود، اما کار به تعویق افتاد.

شهرداری خطوط زردرنگی را در همت کشید تا در لاین ویژه همت فقط خودروهای پرسرنشین مانند اتوبوس، تاکسی، ون، سرویس مدرسه و… عبور کنند، اما امروز چمران گفت که هنوز مجوز صادر نشده و شهرداری کار را زودهنگام آغاز کرده است.

روزانه شاهد ترافیک کیلومتری در همت هستیم و از هر ۱۰ خودروی عبوری، به‌ویژه در ساعت پیک، ۷ خودرو تک‌سرنشین‌ است.

اجرای خطوط HOV برای خودروهای چندسرنشین

کارشناس مطالعات شهری، کاوه ترابیان، می‌گوید که در تئوری، خطوط HOV ایده خوبی به‌نظر می‌رسد، اما در عمل در تهران به‌سختی قابل اجراست و زیرساخت‌های آن فراهم نیست وگرنه این طرح هم به سرنوشت طرح‌هایی مثل زوج‌وفرد دچار می‌شود.

در مقابل، کارشناس حمل‌ونقل شهری، رضا جلالیان، با بیان اینکه شهرداری زیرساخت‌های لازم مانند خرید دوربین و… را انجام داده است، می‌گوید که طرح HOV در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا اجرا شده و نتیجه‌بخش بوده. تهران با این حجم از خودروهای تک‌سرنشین، باید به سمت سیاست‌های بازدارنده برود.

کارشناسان می‌گویند که اجرای خطوط HOV برای خودروهای چندسرنشین می‌تواند راهکاری مؤثر برای کاهش ترافیک تهران باشد، به‌شرط آن‌که با تجهیز بزرگراه‌ها به دوربین‌های هوشمند، اجرای مرحله‌ای، راه‌اندازی سامانه رسمی هم‌سفری، ارائه مشوق‌هایی مانند تخفیف عوارض و فرهنگ‌سازی گسترده همراه شود؛ همچنین هم‌زمان باید حمل‌ونقل عمومی نیز تقویت شود تا شهروندان از خودروی شخصی به گزینه‌های جایگزین روی آورند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 525691
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *