قیمت خودرو باز هم بالا میرود؟ ؛ تصمیم تازه شورای رقابت چه تأثیری بر قیمت خودرو دارد؟

با مصوبه جدید شورای رقابت، خودروسازان مجاز شدند قیمت محصولات خود را بهطور مستقیم و بر اساس فرمول «کاستپلاس» تعیین کنند؛ تصمیمی که میتواند زمینهساز موج تازهای از گرانی در بازار خودرو شود.
جهان صنعت نیوز، شورای رقابت در جلسه شماره ۵۴۳ خود، دستورالعملی جدید برای تنظیم بازار خودرو تصویب کرده که بر اساس آن خودروسازان میتوانند از این پس قیمت محصولات خود را مستقیماً و بر پایه فرمول هزینه تمامشده بهعلاوه سود (کاستپلاس) تعیین و عرضه کنند. این تصمیم در حالی گرفته شده که بازار خودرو همچنان انحصاری و با محدودیتهای شدید وارداتی روبهرو است.
نقش سازمان حمایت تغییر کرد
بر اساس مفاد مصوبه، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تنها وظیفه دارد بر صحت محاسبات قیمتها نظارت کند و چنانچه قیمت نهایی اعلامی خودروساز از قیمت محاسبهشده بالاتر باشد، خودروساز موظف به اصلاح قیمت خواهد بود. همچنین در صورت تخلف، این سازمان موظف است موضوع را به مراجع قانونی ارجاع دهد.
قیمت محاسبهشده شامل هزینههای مصرفکننده مانند مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، عوارض شمارهگذاری و سایر هزینهها نمیشود. خودروسازان نیز ملزم شدهاند در هر سال مالی، حداقل دو گزارش مالی حسابرسیشده ارائه دهند.
شاخص رقابتپذیری برای کنترل قیمتها
در جهت نهادینهسازی فضای رقابتی، قیمت هر خودرو باید با حداقل سه خودروی خارجی همرده مقایسه و شاخص رقابتپذیری (CI) برای آن محاسبه شود. وزارت صمت مسئول تعیین این خودروهای رقیب خارجی است و در صورتی که در بازه مشخص این خودروها معرفی نشوند، اجرای این شاخص متوقف خواهد شد.
سازمان حمایت نیز موظف است رتبه رقابتی هر خودرو را محاسبه و به شکل «برچسب رقابتپذیری» در اختیار مشتریان قرار دهد. این اقدام برای شفافسازی وضعیت کیفی و قیمتی محصولات داخلی در برابر نمونههای جهانی صورت میگیرد.
محدودیتهای جدید برای خریداران خودرو
در بخش مربوط به طرف تقاضا، شرایط جدیدی نیز برای ثبتنامکنندگان خودرو در نظر گرفته شده است. بر اساس اصلاحات جدید:
حداقل سن متقاضی خرید خودرو باید ۱۸ سال باشد.
افرادی که طی ۴۸ ماه گذشته از ایرانخودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته از دیگر شرکتها خودرو خریداری کردهاند، امکان خرید مجدد ندارند.
افرادی که دارای پلاک فعال هستند، حق ثبتنام ندارند.
بازار در مسیر افزایش قیمت؟
این مصوبه با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرو و افزایش اختیارات خودروسازان در تعیین قیمت، نگرانیهایی را در خصوص افزایش مجدد قیمتها در بازار به وجود آورده است. در شرایطی که قدرت انتخاب مصرفکنندگان به دلیل ممنوعیت واردات و عرضه محدود پایین است، حذف سازوکار قیمتگذاری مستقیم از سوی شورای رقابت ممکن است زمینهساز یک موج تازه گرانی باشد.
خودرولینک کوتاه :