خسارت بانک ملت را چه کسی پرداخت کرد؟

جهان صنعت نیوز: نشریه تایمز انگلیس اخیرا خبر داده است که این کشور ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون پوند به عنوان اصل و سود غرامت مربوط به بانک ملت را پرداخت کرده است.

در ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس تصمیم وزارت خزانه داری بریتانیا را برای تحریم بانک ملت ایران غیر قانونی دانسته و دلیل پرداخت این غرامت این تصمیم دادگاه است.

در ژوئن ۲۰۱۳ دادگاه عالی انگلیس تصمیم وزارت خزانه داری این کشور به تحریم بانک ملت را غیرقانونی دانسته بود.

منابع آگاه اطلاع داده اند که بریتانیا در یک توافق ابتدایی قبول کرده بود که این مبلغ را به ایران بپردازد هرچند که ایران خواهان دریافت ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند به عنوان غرامت شده بود اما ظاهرا دادگاه بریتانیایی با پرداخت مبلغ ۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون پوند موافقت کرده است.

به نوشته این روزنامه تحریم های خزانه داری انگلیس علیه بانک ملت، بخشی از تحریم های بزرگ تر کشورهای غربی بر ضد ایران پس از برنامه های اتمی‌این کشور بود. این تحریم ها در سال ۲۰۱۵ و در نتیجه توافق ایران با قدرت های جهانی برداشته شد.

البته بعدها روال کارها به شکل دیگری پیش رفت و اندکی بعد با خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای تحریم ها بر علیه ایران دوباره اعمال شد، با این همه حکم دادگاه بریتانیایی همچنان نافذ باقی ماند.

از آن جا که پرداخت این مبلغ به خاطر تحریم های جدید آمریکا با مشکل مواجه بوده است، ظاهرا این مبلغ به واسطه یک طرف ثالث پرداخته شده و عملا تحریم های آمریکا دور زده شده است.

به نوشته تایمز این رویدادها در حالی اتفاق می‌افتد که اخیرا تهران در چند مرحله تعهدات برجامی‌خود را کاهش داده و کشورهای اروپایی تهدید به خروج از برجام کرده اند اما از آن جا که این حکم دادگاه بریتانیایی قبلا صادر شده است، به مرحله اجرا در آمده است.

گفتنی است که اخیرا حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز خبر پرداخت غرامت را تایید کرده است.

این غرامت بر مبنای رأی دادگاه بریتانیا و بعلت غیر قانونی بودن تحریم‌هایی است که خزانه داری انگلیس از سال ۲۰۰۹ میلادی برای چند سال بر علیه بانک ملت اعمال کرده بود.

سفیر ایران در لندن این پرداخت و اجرای حکم فوق را یک موفقیت بزرگ حقوقی برای ایران قلمداد کرده است.

مطالب بیشتر در این باره:

اخبار برگزیدهبانک و بیمهپیشنهاد ویژه

شناسه : 52862
لینک کوتاه :