آزادی متقابل زوج استرالیایی و دانشجوی ایرانی

جهان صنعت نیوز:  بنا به گفته مریس آن پین، وزیر امور خارجه استرالیا، در پی مذاکرات مقام های استرالیایی با مقام های ایرانی زوج بازداشت شده استرالیایی در ایران آزاد شده و متقابلات دانشجوی ایرانی بازداشت شده در استرالیا نیز آزاد شده است.

این مقام استرالیایی امروز طی اظهار نظری اعلام کرد که مذاکرات حساسی با مقام های  ایرانی داشته است و در نهایت توافق برای آزادی بازداشت شدگان حاصل شده است.

خانم پین که شهر سیدنی استرالیا با خبرنگاران سخن می گفت اعلام کرد که این دو نفر در حال برگشتن به کشور خود هستند و به زودی با خانواده هایشان ملحق می شوند. به گفته وی این بازداشت شدگان که مدتی در ایران زندانی بودند روحیه خوبی دارند.

در خبرها آمده بود که این دو شهروند استرالیایی به دلیل استفاده از پهباد در حوالی تهران برای فیلم برداری و از آن جا مجوزی برای این کار نداشتند، بازداشت شده اند.

این زوج استرالیایی بر اساس اطلاعیه های رسمی در حوالی شهر جاجرود در نزدیکی تهران بازداشت شده بودند و به مدت سه ماه در بازداشت بودند و سرانجام با رسانه ای شدن بازداشت آن ها تلاش های دیپلماتیک و رسانه ای برای آزادی آن ها شروع شد.

دولت استرالیا هویت این دو تن را جولی کینگ و مارک فیرکین اعلام کرده بودند.

در خبری دیگر اعلام شده است که یک دانشجوی ایرانی به نام رضا دهباشی، به اتهام تلاش برای ا رسال تجهیزات نظامی آمریکایی به ایران از سوی مقامات استرالیایی بازداشت شده بود. گفته می شود آقای دهباشی نیز امروز وارد ایران شده است.

مقام های دو کشور در باره این که آیا این یک توافق دوجانبه و بوده یا همزمانی آزادی این سه نفر اتفاقی بوده است، اظهار نظری نکرده اند اما به نظر می رسد در این زمینه توافقی صورت گرفته باشد.

زوج دستگیر شده استرالیایی در ایران وبلاگ نویس هستند و به طور معمول با سفر به کشورهای مختلف تجربیات خود را در زمینه سفرهایشان در فضای مجازی منتشر می کرده اند.

آن ها که سلسله سفرهایی به کشورهای آسیایی و خاورمیانه داشته و در شبکه های اجتماعی فعالیت می کردند، سه ماه پیش وقتی به قزاقستان و پاکستان رفتند دیگر خبری از آن ها نبود تا این که مساله بازداشت شان در ایران بعد از سه ماه رسانه ای شد.

البته هنوز یک شهروند استرالیایی به نام کایلی مور گیلبرت، محقق دانشگاه ملبورن استرالیا هنوز در ایران زندانی است که به گفته خانم پین پرونده اش به خاطر پیچیدگی های خاص خود هنوز در جریان است.

ظاهرا او مدت زیادی است که در بازداشت به سر می برد و در خصوص برخی از اتهامات وارده مجرم شناخته شده و از طرف دادگاه محکوم شده است.

مقام های استرالیایی گفته اند که دولت استرالیا این اتهامات را قبول ندارد و برای آزادی این تبهه کشورشان تلاش خواهند کرد.

پیش از این روزنامه گاردین نوشته بود که این شخص به ۱۰ سال زندان محکوم شده است که باید دوره حبس خود را در ایران سپری نماید.

به نوشته روزنامه تایمز لندن این خانم در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده است و قبل از سفر به ایران و بازداشتش به عنوان استاد دانشگاه در استرالیا مشغول به کار بوده اما یک سال و نیم قبل در ایران بازداشت شده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 52874
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا