صنعت ساختمان ایران آماده حضور در بازارهای بینالمللی

نایبرئیس اتاق ایران صنعت ساختمان را یکی از صنایع پیشران اقتصادی عنوان کرد و گفت: این صنعت سهم قابلتوجهی در تولید ناخالص داخلی و زنجیره تولید و تأمین دارد و در بسیاری محصولات قادر به رقابت جهانی است.
جهان صنعت نیوز: نایبرئیس اتاق ایران با تأکید بر اینکه صنعت ساختمان یکی از صنایع پیشران توسعه اقتصادی در ایران و جهان محسوب میشود، گفت: صنعت ساختمان سهم قابلتوجهی در تولید ناخالص داخلی دارد و در بخش پسین و پیشین این صنعت، دامنه وسیعی از زنجیره تولید و تأمین قرار میگیرد.
پیام باقری، در حاشیه بازدید از بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان تهران ۱۴۰۴ در یک مصاحبه تلویزیونی، افزود: ماهیت صنعت ساختمان بهگونهای است که زیستبوم گستردهای از فعالیتهای اقتصادی از حوزه تولید مصالح، طراحی و اجرا گرفته تا موضوعاتی مانند ساختمان سبز و مدیریت مصرف انرژی را شامل میشود و به همین دلیل، وضعت رونق و رکود این صنعت تأثیر مستقیمی با بسیاری از حوزههای اقتصادی دارد.
باقری با اشاره به حضور قابلتوجه فعالان صنعت ساختمان ایران در بیست و پنجمین نمایشگاه بینالمللی صنعت ساختمان تهران، اظهار کرد: ظرفیت بسیار خوبی در کشور وجود دارد که این ظرفیتها در حوزههایی نهتنها نسبت به استانداردهای جهانی چیزی کم ندارد بلکه میتواند همتای محصولات بینالمللی در سطح جهانی رقابت کنند.
او تأکید کرد: مسئله مهم این است که با حمایتها و برنامهریزیهای انجام شده، این قدرت رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی افزایش یابد و بهنوعی محصولات ایرانی در زنجیره ارزش جهانی صنعت ساختمان قرار داشته باشد.
نایبرئیس اتاق ایران با تأیید این موضوع که ظرفیت حضور جهانی در بخشهای مختلف صنعت ساختمان ایران وجود دارد، ابراز امیدواری کرد: حمایتهای لازم برای رفع موانع و تسهیل فعالیتها در این حوزه انجام شود.
باقری با تأکید بر اینکه جهتگیری صنعت ساختمان باید صادراتی و حضور در بازارهای بینالمللی باشد، اظهار کرد: ظرفیت این کار وجود دارد و تقاضا هم در کشورهای منطقه و کشورهای اوراسیا که تفاهمنامه خوبی برای کاهش تعرفه با آنها منعقد کردیم وجود دارد؛ اما در داخل باید کارهایی برای تقویت بنگاهها بهخصوص بنگاههای کوچک و متوسط انجام دهیم.
او ادامه داد: یکی از کارهایی که میتواند به توسعه صادرات صنعت ساختمان کمک کند، تشکیل شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیومهای صنعت ساختمان است چراکه موضوع صادرات کاملاً تخصصی است و بنگاهها برای ورود به این حوزه باید دانش و تخصص لازم را داشته باشد.
باقری افزود: شرکتهای کوچک و متوسط عمدتاً فاقد این ظرفیت هستند اما شرکتهای مدیریت صادرات این قابلیت را دارند که از دانش و تخصصی و روابط خود برای تجمیع محصولات داخلی و فراهم کردن امکانات صادرات استفاده کنند.
نایبرئیس اتاق ایران، تشکیل کنسرسیومهای ساختمانی برای انجام پروژههای بزرگ که در کشورهای منطقه را نیز از روشهایی عنوان کرد که میتوان برای توسعه صادرات صنعت ساختمان از آنها بهره برد.
او اظهار کرد: در این رابطه حتماً نهادهایی مثل اتاق بازرگانی و ارکان اقتصادی و سازمانهای ذیربط به لحاظ بسترسازی و تسهیل فعالیتها میتوانند نقش مؤثری در تشکیل شرکتهای مدیریت صادرات و کنسرسیومها داشته باشند.
صنعت و معدنلینک کوتاه :