جزئیات طرح تبدیل محصولات خودروسازان بررسی شد
جهان صنعت نیوز: در واقع خودروسازان در حالی نسبت به اجرای طرح های اینچنینی در راستای ساماندهی شرکت های متبوع خود برآمده اند که چالش کنونی آنها نتیجه سیاست خود ساخته ای است که تحت تاثیر سیاست های انحصار طلبانه مدیران وقت این شرکت ها برای ایجاد اختلاف قیمت در بازار ایجاد و به افزایش متقاضیان پیش فروش خودرو منجر شده است به طوریکه ثبت نام در طرح های مختلف فروش به رویایی برای خریدارانی مبدل شده بود که سعی داشتند از نمد اختلاف قیمت ایجاد شده کلاهی برای خود بدوزند .
حال فارغ از اقدام منفت طلبانه خریداران که همواره از سوی کارشناسان به عامل تشدید کننده بحران در بازار تعبیر شده . با گذشت چندین ماه ساکنان جاده مخصوص با وجودیکه دولت تمام توان خود را برای حمایت از این صنعت به کار گرفته پاسخگوی مشتریانی هستند که نتیجه اعتمادا آنها گزینه انصراف و یا دریافت خودرویی به مراتب پایین تر و ارزانتر از خودروی ثبت نامی است که در آن زمان قیمتی بسیار کمتر داشته است. موضوعی که به اعتقاد کارشناسان این اقدام اگرچه با رضایت مشتری و به نوعی منطبق بر قرارداد صورت می گیرد. اما در حقیقت نوعی تضییع حقوق مشتریان بوده و در نهایت به تخریب برند و اعتبار شرکت های خودروسازی منتهی می شود.
اجبار برای تحویل خودروی جایگزین
بررسی ها نشان می دهد دو خودروساز کشور در چند هفته اخیر بارها نسبت به انتشار اطلاعیه هایی اقدام کرده اند که در آن از مشتریانی که مدت زیادی از زمان تحویل خودرو گذشته و همچنان دعوتنامه ای برای تحویل صادر نشده می توانند با مراجعه به نمایندگی ها یا نسبت به فسخ قراردادت و دریافت مبالغ پرداختی اقدام کنند یا خودرویی جایگزین را تحول گیرند .
در این طرح ها آنچه حائز اهمیت است در صورت موافقت خریدار خودروی پیشنهادی مدلی پایین تر بوده که قطعا قیمت کمتری دارد اما با توجه به گرانی و تغییرات قیمتی در طول یکسال گذشته خریدار با وجود دریافت سود تاخیر بازهم سرمایه ای معادل قیمت روز خودروی پایین تر را خواهد داشت .
به عنوان مثال خریدار پول خرید دنا پلاس را در آن زماتن پرداخت کرده اما الان می تواند با این پول و سود تعلق گرفته خودروی دنای معمولی و یا پژو پارس با موتور TU5 دریافت کند. از سوی دیگر به نظر می رسد این دو خودروساز اساسا محصولات خود در این طرح ها را به چند مدل پر تولید محدود کرده اند و عملا گزینه مطلوب تری پیش روی متقاضی قرار ندارد. به عبارتی این مثال در این طرح مصداق پیدا می کند که مشتری را به مرگ می گیرند تا به تب راضی شود.
در این رابطه بررسی جزییات طرح پیشنهادی ایران خودرو نشان می دهد اگرچه خودروساز اجرای طرح را نتیجه درخواست مکرر مشتریان به جهت تاخیر طولانی مدت اعلام کرده اما ایران خودرو حالا از مشتریان انتظار دارد به جای تندر پلاس، پژو پارس تحویل بگیرند و به جای دانگ فنگ H۳۰ به دنا پلاس و پژو پارس رضایت دهند. بررسی طرحهای مختلف ایران خودرو نشان میدهد این شرکت صرفا به تولید سه محصول یعنی دنا پلاس تیپ ۱، سمند EF۷ بنزینی و پژو پارس TU۵ مشغول است و به کلی بیخیال دیگر محصولات شده.
طوری که چه در طرح فروش فوری و اقساطی و چه در طرح تبدیل محصولات ایران خودرو، صرفا شاهد ارائه این سه محصول به مشتریان هستیم. البته این چالش برای برخی از خودروها همچون تندر پلاس ، دانگ فنگ H30و دنا پلاس توربو شارژ که بیشترین وابستگی را به قطعات وارداتی دارد بیشتر بوده به طوریکه خط تولید تندر پلاس متوقف شده و ایران خودرو هیچ توجهی به طرحهای پیش فروش قبلی خود نمیکند. زمانی که هر ماه مشتریان را به شرکت در طرحهای پیش فروش دعوت میکرد، قول داده بود که بعد از گذشت چند ماه به مشتریان تندر پلاس تحویل بدهد، اما حالا بیش از یک سال از موعد تحویل تندر پلاسهایی که قرار بود خردادماه ۹۷ به دست مشتریان برسند، هنوز که هنوز است به مرحله ارسال دعوتنامه نرسیدهاند و پول مشتریان دست ایران خودرو مانده است.
حالا ایران خودرو بعد از گذشته این همه مدت به مشتریانش پیشنهاد کرده به جای تندر پلاسی که ثبت نام کرده بودند، پژو پارس TU۵ تحویل بگیرند! مقایسه قیمت این دو محصول در بازار و کارخانه نشان میدهد در حال حاضر قیمت رنو تندر پلاس دندهای در بازار ۱۲۶ میلیون تومان است و با توجه به توقف تولید آن، دیگر قیمت مصوب برای آن اعلام نمیشود. در طرف مقابل پژو پارس با موتور TU۵ که آن را به عنوان پژو پارس کد ۱۹ میشناسند، در بازار ۱۰۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
همچنین برای متقاضیانی که قرار بود بهمنماه ۹۷ خودرو خود یعنی دانگ فنگ H۳۰ Cross AT را تحویل بگیرند، حالا بعد از گذشت بیش از هفت ماه میتوانند به جای دانگ فنگ، دنا پلاس یا پژو پارس TU۵ ثبت نام کنند. تازه برای شرکت در طرح تبدیل و دریافت خودرو جایگزین هم باید ۳۰ روز دیگر منتظر بمانند و معلوم نیست ایران خودرو به این تعهد خود پایبند بماند، یا این موضوع هم به عاقبت تعهدات قبلی منجر شود. باید توجه داشته باشید که در حال حاضر قیمت دانگ فنگ H۳۰ در بازار رقمی حدود ۱۲۹ میلیون تومان است و حدود ۳۰ میلیون تومان بالاتر از نرخ مصوب کارخانه قیمتگذاری میشود.
ایران خودرو آخرین بار قیمت دانگ فنگ H۳۰ تیپ ۲ را ۷۶ میلیون تومان اعلام کرده بود. باید توجه داشته باشید که نرخ مصوب خودروهای جایگزین، یعنی دنا پلاس تیپ ۱ و پژو پارس TU۵ هر دو نرخ مصوب بالاتری نسبت به دانگ فنگ دارند، اما در بازار ارزانتر قیمتگذاری میشوند. برای مثال دنا پلاس تیپ ۱ توسط ایران خودرو ۱۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته میشود.
با این حساب مشتریانی که بخواهند دانگ فنگ ۷۶ میلیونی را به دنا پلاس تبدیل کنند، باید رقمی حدود ۴۰ میلیون ما به تفاوت پرداخت کنند. البته ۷۶ میلیون تومان آنها تا اینجای کار شامل سود و مشارکت و جریمه تاخیر شده و افزایش پیدا کرده است. با این حال بعد از تحویل گرفتن خودرو، دنا پلاس آنها در بازار با قیمت ۱۱۹ میلیون تومان خریدار خواهد داشت، در حالی که دانگ فنگی که ثبت نام کرده بودند، حالا به ۱۲۹ میلیون تومان رسیده.
این خودروساز برای آن دسته از مشتریانی که دنا پلاس توربو ثبت نام کرده بودند و قرار بود مرداد و شهریور سال گذشته ماشینشان را تحویل بگیرند، دنا پلاس تیپ ۱ در نظر گرفته است. دنا پلاسی که بررسی مشخصات آن نشان میدهد تفاوت زیادی با دنا پلاسی که قبلا میشناختیم دارد.
باید توجه داشته باشید که در حال حاضر دنا پلاس توربو در بازار رقمی حدود ۱۶۳ میلیون تومان قیمت دارد و در طرف مقابل دنا پلاس تیپ ۱ حدود ۱۱۹ میلیون تومان یعنی حدود ۴۰ میلیون ارزانتر خرید و فروش میشود. این روند البته برای دیگر خودروساز بزرگ کشور نیز صادق بوده و با وجود اینکه با کمک دولت و قطعه سازان روند تولید در این خودروسازی بهبود یافته و هر روز شاهد درج اخبار رشد تولید شرکت در رسانه های مختلف هستیم اما در انجام به تعهدات خود که بیشتر متعلق به خانواده رنو ، برلیانسو آریو بوده و پس از تحریم ها به دلیل عدم تأمین قطعه قادر به تولید این خودروها نیست طرح تبدیل این خودروها به محصولات خانواده۱۰۰ X و ۲۰۰X را که شامل پراید ۱۱۱،۱۳۱، ۱۳۲، تیبا، ساینا و کوئیک است را در نظر گرفته که دقیقا همین موضوعات و زیان تحمیل شده به خریداران برای پرداخت مبالغ بیشتر و دریافت خودروی ارزانتر را رقم زده است
طرح شکایت در چارچوب قرارداد
در این ر ابطه احمد روستا استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با جهان صنعت در خصوص اقدام خودروسازان در تحویل خودروهای جایگزین و در نتیجه تضییع حقوق مصرف کننده گفت: برخلاف شعار و تبلیغاعت صورت گرفته مبنی بر پایبندی به اخلاقیات و ارزش ها متاسفانه عملا شاهد نقض ارزش هایی هستیم که در حوزه کسب و کار و اقتصاد نیز قابل تسری است .
وی در ادامه افزود: بر اساس حقوق مصرف کننده هر اقدامی که خارج از تعهدات در زمان عقد قرداد باشد و جبران زیان وارده میسر نشود نوعی بی تعهدی محسوب شده که در نهایت باعث تخریب برند و اعتبار شرکت های تولیدی می شود.
روستا با تاکید بر اینکه عدم انجام تعهدات فرار از مسئولیت پذیری است گفت: تولید کننده ای که به رونق و توسعه کسب و کار و تولید خود اهمیت دهد قطعا در هر شرایطی حتی در صورت تحمل زیان اعتماد خریدار و مصرف کننده را از دست نمی دهد به طوریکه بارها در شرکت های خارجی شاهد فراخوان برای تعویض و یا تعمیر خودروهایی هستیم که با مشکل فنی مواجه بودند یا خسارتی را به مصرف کننده تحمیل کرده اند.
وی در پاسخ به اینکه آیا امکان طرح شکایت در مراجع قضایی فراهم است گفت: خریداران قادر به انجام هر اقدامی در چارچوب قرارداد منعقد شده خواهند بود و خودروساز نیز باید نسبت به اجرای تعهدات و یا کسب رضایت مشتری عمل کند.
اقتصاد کلانصنعت و معدن
لینک کوتاه :