اقتصاد امارات در سراشیبی رکود

جهان صنعت نیوز:  گزارش های رسمی حاکی از آن است که امارت متحده عربی شاهد کند شدن فعالیت های بخش خصوصی است و به این دلیل رشد این بخش در این امیرنشین به پایین ترین حد خود در ۹ سال گذشته رسیده است.

آمارهای جدید نشان می دهد که «شاخص مدیران خرید» یا PMI برای بخش خصوصی غیر وابسته به نفت از ۵۱.۶ در ماه اوت به ۵۱.۱ در ماه سپتامبر رسیده است.

این فاکتور که براساس اظهارت نظرهای مدیران بخش خرید و فروش شرکت ها تهیه می شود و معمولا برای ارزیابی وضعیت رونق را رکود در بخش های مختلف را معین می کند، حکایت از کندی رشد بخش های مختلف این کشور اعم از صنعتی، کشاورزی و خدماتی می کند.

این در حالی است که همین فاکتورهای نشان می دهد که در زمانی مشابه اقتصاد عربستان شاهد رشد در این زمینه بوده و از ۵۷ درصد به ۵۷ و ۳ دهم درصد ارتقا یافته است.

البته معمولا گفته می شود که اگر نرخ این شاخص بالاتر از ۵۰ درصد باشد به طور کلی نشان دهنده تداوم رشد در کسب و کارهای بخش خصوصی است اما کند شدن این روند و پایین آمدن شاخص های فوق به معنی کندی رشد اقتصاد امارات است.

کارشناسان اعتقاد دارند که این فرایند به خاطر کاهش تقاضا در اقتصاد این کشور حوزه خلیج فارس است.

گفته شده است که رشد فرایند اشتغال زایی در این امیرنشین متوقف شده است و در ماه گذشته سطح اشتغال شرکت ها بدون هیچ رشدی، تقریبا ثابت باقی مانده است.

البته دولت امارات پیش بینی های مربوط به رشد را برای سال جاری میلادی تا ۲ و ۴ دهم درصد افزایش داده است اما به باور کارشناسان این مساله ناشی از رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی بوده و بخش خصوصی این کشور شاهد رکود و توقف در این زمینه بوده است.

گفتنی است که شامخ یا همان شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که مراکز آمار و اطلاعات اقتصادی، از طریق دریافت پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سوالات مشخص استخراج می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 52942
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا