xtrim

چرا دو ایستگاه خط یک مترو تعطیل شد؟

عملیات نوسازی خط یک متروی تهران پس از ۲۰ سال استفاده آغاز شده و تعطیلی موقت دو ایستگاه «علی‌آباد» و «پایانه جنوب» باعث نارضایتی مسافران شده است.

جهان صنعت نیوز، خط یک متروی تهران که از قدیمی‌ترین و پرترددترین مسیرهای ریلی پایتخت است، پس از ۲۰ سال بهره‌برداری وارد دوره‌ای از فرسودگی شد و پروژه بزرگ نوسازی آن از نوروز ۱۴۰۴ آغاز شد. این عملیات با هدف ارتقای ایمنی و کارایی، در فاز نخست از ایستگاه علی‌آباد تا شهرری انجام شد و اکنون در محدوده علی‌آباد تا پایانه جنوب ادامه دارد.

تعطیلی موقت ایستگاه‌ها و واکنش مسافران

تعطیلی موقت ایستگاه‌های علی‌آباد و پایانه جنوب در روزهای ۲۹ مرداد تا ۳ شهریور باعث نارضایتی شماری از مسافران شده است؛ چراکه بخشی از مسیر خود را باید با اتوبوس‌های رایگان جایگزین یا تاکسی طی کنند. هرچند شهرداری برای کاهش سختی سفر این ناوگان حمایتی را مستقر کرده، اما تجربه سفر با مترو برای برخی مسافران قابل جایگزین نیست.

ضرورت و جزئیات فنی پروژه

مسعود لطفی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو، در تشریح پروژه گفت: «این عملیات گسترده شامل جمع‌آوری ریل‌های فرسوده، تعویض بالاست‌ها، زیرسازی مجدد و نصب ریل‌های جدید است.» به گفته او، اجرای پروژه به‌طور پیوسته ۴۸ ساعت زمان می‌طلبد اما به دلیل محدودیت مترو فعال، تنها در بازه چهار ساعته نیمه‌شب امکان‌پذیر است؛ بنابراین تعطیلی موقت ایستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

پیشرفت و چشم‌انداز آینده

مدیرعامل مترو اعلام کرد تاکنون ۶۵ درصد پروژه پیشرفت داشته و بیش از ۴۰۰ نیروی متخصص به همراه ۸۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در آن مشارکت دارند. وی افزود: «با اتمام این عملیات، سرعت حرکت قطارها افزایش، مصرف انرژی کاهش و ضریب ایمنی سفرها به‌طور محسوسی ارتقا خواهد یافت.» عملیات اصلی تا پایان شهریور ادامه دارد و بخش‌های باقیمانده در ایام نوروز سال آینده تکمیل خواهد شد.

مسکن
شناسه : 529512
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *