سکوهای خالی مردان و عطش ورود زنان به استادیوم

جهان صنعت نیوز:  بحث ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال ایران که از مدت‌ها پیش چالشی جدی ایجاد کرده بود با آغاز بلیت‌فروشی در بامداد جمعه حل شد و سرانجام بانوان ایرانی می‌توانند با خرید بلیت به صورت اینترنتی همانند مرد‌ها به ورزشگاه بروند. این موضوع از زمان روی‌کارآمدن اینفانتینو به‌عنوان رئیس فدراسیون جهانی فوتبال به صورت جدی پیگیری شد و روزی نبود که بحث ممنوعیت حضور زنان در مجامع فوتبالی مطرح نشود.

نکته ای که در این جا قابل تامل است، این است که طبق تاکید فیفا(FIFA) فروش بلیت به بانوان باید بر اساس میزان تقاضا باشد، در حالی که با توجه به مغایرت عدد اعلامی(۴۶۰۰ صندلی) از سوی رسانه ها با ظرفیت بلیت فروخته شده در جایگاه بانوان(۳۵۲۴ صندلی) به نظر می رسید حداقل یک سکوی دیگر را بتوان به بانوان اختصاص داد آن هم زمانی که شاید مردان فقط یک سکو را برای این دیدار پر کنند.

حضور زنان در مسابقات ورزشی از جمله فوتبال در چند سال اخیر حواشی را برای فوتبال ایران به وجود آورده بود و به جز چند مسابقه که ایران مجبور به اجازه ورود به بانوان شده بود این اتفاق در سایر بازی ها رخ نمی داد. البته در آن بازی ها هم معمولا با انتخاب گزینشی زنانی که به ورزشگاه وارد می شوند بسیاری از افرادی که علاقه داشتند وارد ورزشگاه شوند را از این حق دور کرده و فقط به صورت نمایشی زنان ایرانی در ورزشگاه حاضر می شدند.

در سال ۹۸ و اتفاقات و حواشی زیاد آن فیفا از ایران خواسته بود برای دیدار دو تیم ایران و کامبوج به زنان اجازه ورود به ورزشگاه را بدهند.

استفاده از این ظرفیت عظیم برای پیشبرد اهداف فدراسیون و همچنین مهیج تر شدن رقابت های فوتبال در داخل کشور و استفاده از یار دوازدهم فراموش شده بخصوص در بازی های ملی می تواند بسیار گسترده تر انجام شده و کاری کرد که تیم ملی کشورمان در بازی های داخلی از این نعمت استفاده کرده و در مسیر موفقیت های بیشتر گام بردارد.

حال با توجه به اینکه در فاصله حدود ۴ روز مانده به آغاز این دیدار و اگر از لحاظ شورای تامین و سایر ارگان های مرتبط مشکلی برای حضور گسترده تر بانوان در ورزشگاه آزادی وجود نداشته باشد شاید بتوان با تخصیص بیشتر جایگاه به بانوان حضور گسترده هواداران برای دیدار بین ایران و کامبوج را رقم زده و گام مهمی برای حضور دائم بانوان و هموار کردن حضور خانوادگی در ورزشگاه برداشته شود.

در بازی مقابل کامبوج برای اولین بار بعد از انقلاب بانوان این فرصت را پیدا کرده‌اند تا بلیت بازی را بخرند و به ورزشگاه بیایند. پیش از این در تک بازی‌های تیم ملی و فینال لیگ قهرمانان آسیا هم بانوان حضور در ورزشگاه آزادی را تجربه کرده بودند، اما نکته مهم این بازی این است که برای اولین بار بانوان گزینش شده به ورزشگاه نمی‌آیند و می‌توانند از حدود یک هفته قبل بلیت بازی را بخرند.

از ماه‌ها پیش صحبت در مورد حضور بانوان در بازی ایران و کامبوج مطرح شده بود و در نهایت با فشارهای فیفا این تصمیم گرفته شده که بانوان به ورزشگاه بیایند. از قبل اعلام شده بود که بانوان یک روز قبل از بازی ایران و کامبوج می‌توانند بلیت خود را بخرند اما به یکباره در بامداد جمعه بلیت فروشی بازی ایران و کامبوج باز شد و بانوانی که بیدار بودند توانستند بلیت بازی را بخرند. در ابتدا فقط یک جایگاه را برای بانوان باز گذاشتند تا آن‌ها بتوانند بلیت‌های جایگاه A6 را بخرند. در همان بامداد جمعه با توجه به پلانی که در سایت بلیت فروشی بازی وجود داشت و اینکه پشت دروازه جنوبی را به آقایان نمی‌فروختند، مشخص بود بانوان سهم بیشتری برای حضور در ورزشگاه دارند اما مشخص نبود که چه زمانی ظرفیت بیشتر برای خرید بلیت بانوان باز می‌شود. 

بعد از اینکه گروهی از بانوان در بامداد جمعه توانستند بلیت بازی را بخرند، خوشحالی وصف نشدنی خود را در فضای مجازی نشان دادند و حسابی حرف‌ها در فضای مجازی به سمت حضور بانوان در ورزشگاه رفت. طبیعتا بانوان زیادی نتوانسته بودند بلیت بخرند ولی نکته‌ای که زنان به آن اشاره می‌کردند این بود که برای اولین بار حضور در ورزشگاه گزینشی نیست و برخی توانسته‌اند بلیت بازی را بخرند.

افرادی که در بامداد جمعه بیدار بودند و بلیت نخریده بودند چند ساعتی منتظر بودند تا بلیت بخرند اما تا صبح جمعه دیگر ظرفیت برای خرید بلیت باز نشد. صبح جمعه بود که یک جایگاه دیگر باز شد و بانوان اینبار هم موفق به خرید بلیت شدند اما سخت‌تر از بامداد جمعه. با فروش بلیت‌های جایگاه A7 خیلی سریع و به ترتیب جایگاه‌های A8 و A9 هم باز شد و در همان صبح جمعه برخی دیگر از بانوان توانستند بلیت بازی را بخرند. بانوان زیادی برای خرید بازی به سایت رفته بودند و روایت‌ها از کسانی که بلیت خریده‌اند، مختلف است. برخی اعتقاد دارند به سختی این امکان وجود داشت بلیت را خرید و برخی هم که نتوانسته بودند بلیت بخرند می‌گفتند همه‌ی صندلی‌ها به فروش نرفته و فقط برخی از صندلی‌های جایگاه بانوان را فروخته‌اند و برخی از صندلی‌ها از قبل رزرو بوده و امکان خریده آن‌ها وجود نداشته است.

در نهایت حدود ۴ هزار بلیت ۲۰ هزار تومانی به بانوان فروخته شده اما هنوز بانوان زیادی هستند که نتوانسته‌اند بلیت بازی را تهیه کنند و اعتقاد دارند سهم زنان در بازی با کامبوج باید بیشتر از این تعداد بلیت باشد. با توجه به پلانی که موجود است نکته حائز اهمیت این است که مسوولان برگزاری بازی تیم ملی که تصمیم گرفته‌اند بانوان در بازی حضور داشته باشند، اگر بخواهند با توجه به استقبال خوب بانوان، شور و هیجانی که برای حضور در این بازی دارند و استقبال نه چندان خوب آقایان، می‌توانند جایگاه‌های A12 ،A11،A10 و A13 را هم به بانوان اختصاص دهند و همانند جایگاه A5 که فاصله‌ی بین هواداران مرد و بانوان در طبقه اول است، جایگاه A14 هم فاصله‌ی بین هواداران مرد و بانوان در طرف دیگر ورزشگاه باشد.

باید دید مسوولان برگزاری بازی ایران و کامبوج در روزی که فیفا هم ۳ نماینده برای بررسی حضور بانوان در ورزشگاه دارد، چه تصمیمی می‌گیرند و با توجه به شرایط موجود رضایت به حضور بیشتر بانوان در ورزشگاه می‌دهند یا نه. طبق تاکید فیفا فروش بلیت به بانوان باید بر اساس میزان تقاضا باشد و به همین دلیل احتمال اینکه جایگاه‌های بیشتری به بانوان تعلق پیدا کند، وجود دارد.

این اقدام هرچند قابل تحسین، اما فعلا در حد بازی‌های ملی است و زنان هنوز نمی‌توانند تیم‌های باشگاهی محبوبشان را در ورزشگاه‌ها از نزدیک ببینند. هرچند فیفا به صورت صریح اعلام کرده که این موضوع حق تمامی زنان است که بتوانند هر دیداری؛ چه ملی و چه باشگاهی را تماشا کنند. فعلا در بُعد ملی این قضیه حل شده است. البته این سؤال مطرح است که چرا فقط حدود چهار هزار نفر از زنان می‌توانند فوتبال را از نزدیک ببینند، اما بعد از گذشت چهار دهه می‌توان چنین اقدامی را قدم بزرگی برای گام‌های بعدی دانست.

حالا بعد از عربستان، ایران دومین کشوری است که سرانجام مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را به نوعی حل کرده و با این اقدام فعلا فدراسیون فوتبال از خطر تعلیق و محرومیت فیفا گریخت و باید دید آیا زیرساخت‌ها برای حضور بیشتر زنان در دیدار‌های باشگاهی نیز فراهم می‌شود یا خیر.

ورزشی
شناسه : 53147
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا