xtrim

گزارش نگران کننده دیجی‌کالا ؛ دوربین خودرو و موتور برق از موبایل جلو زدند!

گزارش جدید دیجی‌کالا با ارائه تصویری از تغییر رفتار مصرف‌کننده ایرانی، از کاهش قدرت خرید، گرایش به کالاهای اضطراری و افت تقاضا برای موبایل و پوشاک پرده برداشت.

جهان صنعت نیوز، تحلیل گزارش عملکرد دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۳، نمایی واقع‌گرایانه از تحولات رفتار خرید مصرف‌کنندگان ایرانی ارائه می‌دهد که حاوی پیام‌های مهمی برای تحلیلگران اقتصادی و سیاست‌گذاران است.

سقوط تقاضا برای موبایل؛ سلطه گوشی‌های اقتصادی

بر اساس داده‌های منتشر شده، خرید گوشی موبایل در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است. اگرچه گوشی‌های اقتصادی همچنان پرفروش‌ترین گزینه‌ها در سبد خرید کاربران هستند، اما حتی این دسته از موبایل‌ها نیز با افت فروش مواجه شده‌اند. گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار نیز به همین میزان کاهش فروش داشته‌اند.

این در حالی‌ است که در بازار جهانی، مدل‌هایی مانند آیفون ۱۶ پرو مکس و آیفون ۱۶ پرو در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ در صدر فروش قرار دارند و فقط یک یا دو مدل اقتصادی در بین ۱۰ گوشی پرفروش جهان به چشم می‌خورد؛ مقایسه‌ای که عمق تفاوت الگوی مصرف داخلی را با بازار جهانی نشان می‌دهد.

تقاضای جهشی برای کالاهای اضطراری

در سال ۱۴۰۳، همزمان با افزایش قطعی برق، خرید موتور برق در دیجی‌کالا رشدی ۱۳۹ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ داشته است. همچنین کالاهایی مانند چراغ اضطراری و چراغ قوه با رشد فروش ۳۹ درصدی مواجه بوده‌اند.

از سوی دیگر، بحران آلودگی هوا نیز موجب شده تا فروش دستگاه‌های تصفیه هوا با رشدی ۵۷ درصدی همراه باشد. این روند، احتمال ادامه تقاضای رو به رشد برای کالاهای مرتبط با نیازهای اضطراری و زیست‌محیطی را در سال‌های آتی نیز تقویت می‌کند.

خرید پوشاک کاهش یافت؛ لوازم آرایشی جان گرفت

اگرچه ارزش ریالی خرید پوشاک در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۳۶ درصد افزایش یافته، اما تعداد سفارش‌ها حدود ۴ درصد کاهش داشته و خرید از برندهای پوشاک نیز ۱۱ درصد افت داشته است. این آمار نشان می‌دهد که افزایش مبلغ خرید، بیشتر تحت‌تأثیر تورم بوده تا رشد واقعی تقاضا.

در مقابل، سفارش لوازم آرایشی در دیجی‌کالا ۱۸.۵ درصد افزایش یافته که می‌تواند بیانگر تغییر اولویت مصرف‌کننده به سمت کالاهایی باشد که با هزینه کمتر، احساس بهتری به مصرف‌کننده منتقل می‌کنند.

انفجار تقاضا برای دوربین ثبت وقایع خودرو

در حوزه لوازم جانبی خودرو، دوربین ثبت وقایع با ۵۵۰۰ درصد رشد فروش، رکورددار رشد تقاضا بوده است. همچنین اقلامی مانند زنجیر چرخ و مسیریاب خودرو در بین پرمخاطب‌ترین کالاهای این بخش قرار گرفتند.

در بخش لوازم یدکی لوازم خانگی نیز سفارش‌ها با رشد ۲۵ درصدی مواجه شده‌اند که نشان می‌دهد خانوارها به‌جای خرید کالای نو، ترجیح داده‌اند با تعمیر و نگهداری، عمر وسایل فعلی خود را افزایش دهند.

منبع: فرارو

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 532526
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *