xtrim

وزیر آموزش و پرورش: اصلاح ریل‌گذاری در نظام آموزشی ضروری است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تحول در برنامه درسی اساسی‌ترین اقدام برای تحول نظام آموزش و پرورش است و برهمین اساس، مطالب کتب درسی و برنامه های آموزشی باید مبتنی بر یکپارچه بودن، تربیت محور، خلاقانه و مهارت‌محور با توجه ویژه به استعدادهای مختلف و گسترده دانش‌آموزان باشد که این مهم یکی از اولویت های اصلی وزارتخانه است.

جهان صنعت نیوز، علیرضا کاظمی روز شنبه در نشست تخصصی رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک سراسر کشور با بیان این که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مهم‌ترین بخش نظام آموزشی است، افزود: غفلت از دوره کودکی برای تربیت و شخصیت دهی به انسان، آسیب‌های بسیار زیادی را به مجموعه آموزش و پرورش و جامعه وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت، تدبیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب برای حل و فصل مسایل و مشکلات این حوزه است، اظهار کرد: اگر همه ظرفیت‌های مجموعه آموزش و پرورش برای ارتقا و تعالی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به کار گرفته شود، توجیه منطقی و عقلی دارد، زیرا مخاطب این سازمان کودکانی هستند که در طلایی‌ترین دوران تربیت و یادگیری قرار دارند.

کاظمی ادامه داد: تاثیر بر الگوهای رفتاری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری شخصیت و همچنین نهادینه‌سازی تربیت و یادگیری در کودکان، رسالت خاص سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

آموزش و پرورش نباید در فضایی منقطع، جزیره‌ای و آموزش‌زده فعالیت کند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر ضرورت شناخت و درک دقیق نظام مسائل، اساسی‌ترین مسئله آموزش و پرورش را ریل‌گذاری دانست و اضافه کرد: نیروی انسانی، بودجه، فضای آموزشی و دیگر مسائل، شتاب دهنده‌های نظام آموزشی کشور هستند اما مسئله اصلی که باید حل شود، ریل‌گذاری نادرست(در گذشته) است؛ به طوری که مجموعه آموزش و پرورش در فضایی منقطع، جزیره‌ای و آموزش‌زده فعالیت می کند.

وزیر آموزش و پرورش کوچک‌انگاری نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش‌های اساسی وزارت آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه در دور جدید با تأکید ویژه شخص رئیس جمهور به نظام مسائل آموزش و پرورش و حضور فعال ایشان در میدان، دیگر کوچک‌انگاری نسبت به نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد و اگر موفقیتی حاصل شده و امروز شاهد این هستیم که آموزش و پرورش به مسئله اصلی کشور تبدیل شده، حاصل همین نگاه ویژه رئیس جمهور است که همواره بر مسائلی از جمله توسعه عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به روند آموزش تاکید داشته و دارد. از این رو، وجود آقای پزشکیان یک نعمت و فرصت ویژه برای حل نظام مسائل مجموعه آموزش و پرورش است.

جهش بزرگی در مدرسه‌سازی ایجاد شده است

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز جهش بزرگی در مدرسه‌سازی با مشارکت فعال همه دستگاه‌های اجرایی ایجاد شده که علاوه بر آن، در جذب منابع خیرین نیز موفقیت‌های ویژه‌ای به دست آمد. پزشکیان بعد از این دیدار، اکارا را به مقصد تهران کردپ.

کاظمی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش تنها به فضای آموزشی، دانش آموزان ویژه ندارد، استانداردسازی تجهیزات را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: با دغدغه‌مندسازی که توسط رئیس جمهور انجام شد و توجه ویژه ایشان به حوزه آموزش و پرورش، اقدامات بسیار خوبی با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای تجهیز همه کلاس‌های قدیمی درس صورت گرفته است و علاوه بر آن در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حالی سال تحصیلی را به پایان رساند که هیچ بدهی مالی به معلمان نداشت و اضافه بر آن، امروز در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دو سرانه نیز پرداخت شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت کیفیت‌بخشی به فرایند آموزشی و تربیتی و توسعه عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: تنها زمانی می‌توان به کیفیت مطلوب در فرایند آموزشی رسید که برنامه‌ها مبتنی بر میدان یعنی مدرسه و مختصات آن طراحی و اجرا شود.

وی، معلم شایسته، توانا و برخوردار از مهارت‌های لازم را مهم‌ترین عنصر تحول نظام آموزشی کشور دانست و گفت: اگر معلم از روش‌های فعال آموزشی استفاده کند و با تغییر چیدمان و مدیریت کلاس و حتی فضای کاربردی کلاس و همچنین استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌روز فرایند آموزشی خود را پیش ببرد، قطعاً کلاس دانش‌آموز محور می‌شود و نظام آموزشی شاهد کنشگری بیشتر دانش‌آموزان خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک مدیر تراز نظام آموزشی مطلوب، اظهار کرد: مدیری می‌تواند در فرایند آموزشی به اثرگذاری برسد که ابتدا شاخص‌های عملکرد را بشناسد و در وهله دوم بتواند در شاخص‌های عملکردی تحول ایجاد کند؛ موضوعی که جز با شناخت ظرفیت‌ها و تعامل با آنها و بهسازی فضای کالبدی مدرسه امکان‌پذیر نیست.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیر باید ابتدا نظام مسائل حوزه خود را به درستی شناسایی کند و بعد از اولویت‌بندی آنها نقشه‌راه و طرحی دقیق برای حل آنها ارائه داده و اجرا کند. به عبارت بهتر، مدیر باید به پشتوانه برنامه علمی، قدرت تغییر شاخص‌ها را داشته باشد.

رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک نظام مسائل استان را اولویت‌بندی کنند

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک استان‌ها در گام اول نظام مسائل استان خود در حوزه تعلیم و تربیت کودک را شناسایی کند و سپس با اولویت‌بندی آنها برنامه علمی برای حل اولویت‌ها ارائه دهند. برای موفقیت در این مسیر، رئیس اداره باید نگاه و بُعد تفکر راهبردی داشته باشد.

در دور مدیریتی جدید، تحول بزرگی در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک انجام شده است

کاظمی با اشاره به دستاوردهای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دوره مدیریت جدید، گفت: در آن دوره تحول بسیار خوبی ایجاد شده و اقدامات خوبی شکل گرفته و برنامه‌ها و نقشه‌راه جامعی برای تعالی سازمان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دوران رشد خود را طی می‌کند و در حال شکل‌گیری ساختاری است. این یعنی هر اقدام و برنامه‌ای که امروز در این سازمان صورت بگیرد، اثری بنیادین در آینده آن دارد.

ساختار استانی باید تا سطح منطقه و ناحیه گسترش یابد

وزیر آموزش و پرورش ایجاد ساختار متناظر استانی را یکی از دستاوردهای بزرگ دوره مدیریتی جدید عنوان کرد و گفت: ایجاد ساختار استانی در شرایطی که حاکمیت به سمت چابکسازی حرکت می‌کند، اقدامی بسیار بزرگ بود که البته باید به طور حتم در سطح مناطق نیز گسترش پیدا کند تا شبکه اجرای نظارتی این سازمان سراسر کشور را در بر بگیرد. علاوه بر این، بودجه سازمان نیز باید برای سال آینده افزایش پیدا کند و همه ظرفیت‌ها در این مسیر به کار گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی برای افزایش ضریب نفوذ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در استان‌ها ایجاد سازوکار هماهنگی است. به بیان دیگر، سازمان برای اثرگذاری بیشتر خود نیازمند ستادی مشترک بین معاونت‌های مختلف است.

منبع: ایرنا

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 532529
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *