xtrim

چرا مردم از کالابرگ استقبال نمی‌کنند؟

طرح کالابرگ الکترونیک که با هدف جبران تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی آغاز شد، به دلیل تغییر نکردن مبنای قیمت کالاها و ثابت ماندن یارانه تشویقی، عملاً اثر ضدتورمی خود را از دست داده و با بی‌میلی مردم مواجه شده است.

جهان صنعت نیوز، طرح کالابرگ الکترونیک که از پاییز ۱۴۰۱ وارد فاز اجرایی شد، قرار بود به‌عنوان ابزاری برای مهار فشار تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی عمل کند. با این حال، پس از چندین مرحله اصلاح و تغییر، اکنون بیش از آنکه کارکرد ضدتورمی داشته باشد، به سازوکاری برای توزیع یارانه میان مشمولان تبدیل شده است.

وعده اولیه؛ کالا با قیمت‌های ثابت

بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف بود کالاهای اساسی مشمول کالابرگ را با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تأمین و مابه‌التفاوت افزایش قیمت را خود پرداخت کند. در ابتدا نیز ۱۰ قلم کالای اساسی و سپس با اضافه‌شدن گوشت قرمز، ۱۱ قلم در سبد کالابرگ قرار گرفت. اما در مراحل بعد، این اصل کنار گذاشته شد و قیمت کالاها با نرخ روز محاسبه شد.

تلاش برای جلب رضایت مردم

اجرای آزمایشی طرح در چند استان آغاز شد و از اسفند ۱۴۰۱ در سراسر کشور گسترش یافت. در مرحله نخست تنها مزیت طرح، امکان استفاده زودتر از یارانه نقدی برای خرید کالا بود. به دلیل استقبال کم، در خرداد ۱۴۰۲ یارانه تشویقی ۸۰ هزار تومانی اضافه شد و در قالب «طرح فجرانه» این رقم به ۲۰۰ هزار تومان افزایش یافت. در این مرحله حتی خانوارها می‌توانستند بدون خرج کردن یارانه نقدی، تنها با خرید از سبد کالابرگ از یارانه تشویقی استفاده کنند. با این حال، باز هم استقبال محدود باقی ماند.

کاهش کارایی در برابر تورم

با وجود تورم شدید گروه غذایی در سال‌های اخیر، یارانه تشویقی در طرح کالابرگ تغییری نکرده و دولت نیز ثبات قیمت کالاها را تضمین نکرده است. در نتیجه، ارزش واقعی کالابرگ کاهش یافته و این طرح نتوانسته به وعده اولیه خود یعنی حفظ قدرت خرید خانوارها عمل کند

اقتصاد کلان
شناسه : 532639
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *