xtrim

تناقض در سیاست‌های خودرویی؛ حمایت یا تنبیه؟

محمدرضا سعدی، استاد دانشگاه، در دیدار مدیران رسانه با رئیس‌جمهور، با انتقاد از سیاست‌های وزارت صمت در حوزه خودرو تأکید کرد که واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی با اقدامات متناقضی مانند تعرفه‌گذاری ناپایدار و قیمت‌گذاری دستوری، در عمل موجب تضعیف تولید و بحران در صنعت خودرو شده است.

جهان صنعت نیوز – محمدرضا سعدی، استاد دانشگاه و مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت، در دیدار مدیران رسانه با دکتر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، به انتقاد از وضعیت صنعت خودرو و سیاست‌های وزارت صمت پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب سال‌هاست بر تقویت بخش خصوصی به‌عنوان محور توسعه اقتصادی تأکید دارند و واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی اقدامی شجاعانه در این راستا بود، اما سیاست‌های بعدی وزارت صمت با این رویکرد همخوانی نداشته است.

سعدی با اشاره به تغییرات ناگهانی در تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: ابتدا تعرفه واردات به ۲۰ درصد کاهش یافت و در نتیجه برخی واردکنندگان توانستند ظرف یک هفته ۱۵ هزار خودرو ترخیص کنند، اما بلافاصله تعرفه دوباره افزایش یافت؛ در حالی که تعرفه قطعات خودرو همچنان ۳۵ درصد باقی ماند. به گفته او، این تصمیمات نه‌تنها کمکی به بخش خصوصی نکرده بلکه شرایط رقابتی و تولید داخلی را تضعیف کرده است.
مدیرمسئول جهان صنعت با انتقاد از سیاست قیمت‌گذاری دستوری در بازار خودرو افزود: از آبان سال گذشته که نرخ تورم به بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد رسید، وزارت صمت در ستاد تنظیم بازار افزایش قیمت خودرو را تنها ۱۵ درصد مجاز دانست، اقدامی که از نظر اقتصادی عملیاتی نبود و منجر به بحران در خودروسازان شد.

سعدی همچنین از حمایت‌های یک‌جانبه از برخی خودروسازان انتقاد کرد و گفت: در حالی که برخی شرکت‌ها برای ثبت سفارش و ادامه فعالیت با محدودیت و فشار مواجه می‌شوند، به شرکت‌هایی مانند سایپا کمک‌های ویژه و حتی تسهیلات بانکی ارائه می‌شود. او تأکید کرد که این نوع اقدامات تنبیهی و تبعیض‌آمیز، برخلاف سیاست توسعه بخش خصوصی و موجب تعمیق بحران در صنعت خودرو است.

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 533549
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *