مرغ های تریاکی سر سفره های مردم

 جهان صنعت نیوز: با این که یکی از مقام های اتحادیه مرغداران گوشتی مساله استفاده از تریاک در آب واحدهای مرغ داری را تکذیب کرده و به سخره گرفته بود، اما ظاهرا این قضیه سر دراز دارد و مقامات رسمی از تکذیب آن خودداری کرده اند.

اگرچه عظیم حجت، عضو اتحادیه مرغ داران گوشتی تلاش کرد که با عبارت هایی چون «حرف های کوچه بازاری» و «تبلیغاتی» خواند مساله، نسبت به آن واکنش نشان دهد، اما تایید تلویحی این مساله از سوی مقام های رسمی یک بار دیگر نگرانی مصرف کنندگان ایرانی را نسبت به این مساله در پی داشت.

به گفته او « که هر ماده‌ای به عنوان دارو یا واکسن در واحدهای مرغداری به خاطر ریسک‌ تولید استفاده نمی‌شود. ضمن آن که در کل فارم‌ها دامپزشک مستقر است و تحت نظر او دارو یا واکسن به مرغ داده می‌شود.»

اگرچه جنبه ای از این مساله در شبکه های اجتماعی با شیوع شوخی های همیشگی خود را نشان داد، اما استفاده از تریاک برای ایجاد یبوست در مرغ ها برای افزایش وزنشان قبل از کشتار مساله ای است که نمی توان به راحتی از کنار آن رد شد.

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی ایران، این موضع را رد نکرده و گفت است که اگر چنین مساله ای رخ داده است باید از آن به عنوان یک اشتباه مدیریتی نام برد.

وی البته این مساله را به درمان طیور ارتباط داده و صرفا اظهار امیدواری کرده است که افرادی که به این مساله دست زده اند، از آن دست بردارند.

به گفته وی استفاده از تریاک در آب طیور « فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد»

با توجه به این که ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می شود، سوال اصلی این است که آیا با توجه به قیمت تریاک در بازار آیا اصولا استفاده از این ماده در چنین حجم وسیعی مقرون به صرف است یا خیر؟

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه

شناسه : 53526
لینک کوتاه :